Als je vitamine d tekort is Kan je dan niet goed zien?

Ik kan niet goed zien zei de oogdokter. Maar ik ben vitamine d ook tekort. Ik had gehoord dat als je vitamine d tekort is dan dat je niet goed kan zien. Is dat waar?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (6)

Vit D tekort heeft geen invloed op het al dan niet goed zien.Vit D tekort uit zich wel in het volgende:

- zacht en buigbaar worden van de botten
- botvervormingen
- stilstand van de botgroei bij jonge kinderen ( = rachitis = Engelse ziekte)
- poreuze botten ( = osteoporose) bij ouderen
- botbreuken ( = botfracturen) vooral bij ouderen .
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit het dan met de combinatie reuma - blindheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is werkelijk geen relatie tussen reuma die soort bloed ziekte is en tussen blindheid die soort ogen ziekte is dus blindheid betekent helemaal kan niet zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is weldegelijk een link tussen reuma en blindheid, nog één van de mysteries bij reuma dat veel onderzoek vergt.
nee dat is onzin.
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine D?

Vitamine D bevordert de opname van calcium en de opbouw van de botten. Wanneer vitamine D ontbreekt, verlopen deze processen trager, hetgeen resulteert in rachitis (Engelse ziekte, een skeletafwijking) bij kinderen en verweking van de botten (osteomalacie) bij volwassenen. Een tekort aan vitamine D kan osteoporose veroorzaken. Osteoporose is botontkalking die op latere leeftijd optreedt en die vooral bij vrouwen de kans op botbreuken verhoogt. Studies bij oudere vrouwen tonen aan dat extra vitamine D, aanvullend op de dagelijkse voeding, het risico op botbreuken verkleint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is vitamine A dat een rol heeft bij de ontwikkeling van de ogen (of behoud van het zicht).
12 jaar geleden
Vitamine A en Béta-caroteen kunnen invloed hebben op het "nachtzien".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee vitamine D die van de zon kan krijgen of van tabletten heeft geen rol op uw ogen want het bevat calcium die het is goed voor botten opbouwen maar vitamine A doet wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij bedoelt is vitamine D3, dit bevat geen calcium maar is wel benodigd voor het aanmaken van calcium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel dat vitamine D geeft geen relatie met ogen maar wel met calcium opbowen in de botten , als je vitamine D te kort hebt dan krijgt je botten problemen en niet met ogen.
Een tekort aan vitamine D kan weldegelijk invloed hebben op het zien.

Vitamine D zorgt namelijk voor de juiste calcium en fosfaat spiegel in het bloed.

Echter is de kans dat het de oorzaak is voor slechter zien alleen valt sterk te betwijfelen, bij een gebrek aan vitamine D zullen er meer lichamelijke complicatie´s opduiken.