Waarom moet ik bewegen als ik naar het wc moet?

Als ik voel dat ik moet plassen moet ik bewegen. Of anders kan ik het verschrikkelijk moeilijk inhouden. Waarom is dit bij mij zo? En hoe kan ik het stoppen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als je naar de wc moet, moet je naar de wc. Dat kan je leraar niet verbieden, sterker - dat is zelfs niet gezond.
Stel nou dat je elk kwartier zou moeten, dan is er wel iets aan de hand, van een blaasontsteking (als het tijdelijk is) tot misschien wat ze een overactieve blaas noemen, heel vervelend - zo ongeveer elke druppel urine die in je blaas belandt, zorgt dat voor het seintje: NU moet je DIRECT plassen!
Als dat het geval is, kun je beter naar je huisarts, want daar valt wat aan te doen.

Het bewegen leidt af van de druk op je blaas, en sommige spieren (bovenbenen) aanspannen kan soms ook (even) helpen om het een beetje langer op te houden.
Maar in principe geldt: als je een normale plasfrequentie hebt (niet elke twee uur of nog vaker), gewoon plassen als je plassen moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vind het moeilijk om hier een precies antwoord op te vinden. (Heb ook geen informatie kunnen vinden op internet), maar ik denk dat ik een theorie heb.
Als je blaas (bijna) vol zit, zal je blaas gaan samentrekken om de urine via de urinebuis uit het lichaam te laten. Dit samentrekken gebeurt door spieren die je zelf niet kan beinvloeden (je hersenen doen dat automatisch). Wel kan je deze spieren helpen door bv je buikspieren aan te spannen en zo de druk op de blaas te verhogen.
Echter heb je ook spieren die het plassen tegen kunnen gaan, deze zitten om de urinebuis heen en knijpen hem als het ware dicht.
Stel dat je blaas helemaal vol zit (je moet dan nodig naar de wc) dan ontstaat er een soort tweestrijd tussen je spieren. De spieren die je niet kan controleren spannen zich samen (ledigen de blaas), maar je wilt/kunt nog niet plassen dus span jij je spieren om de urinebuis heen zodat je urine hier niet doorkan. Hierdoor kan het zijn dat je drang krijgt om te bewegen omdat je spieren een conflict hebben.
Dit kan je stoppen door snel een wc op te zoeken en je bewuste spieren zich te laten ontspannen =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent absoluut niet de enige hoor! ;-)
Volgens mij is dat gewoon een reflex.
Je denkt onbewust dat je het gevoel van nodig moeten plassen enigszins kunt verminderen, door afleiding.
Door andere spieren te gebruiken, let je minder op de spieren, die aangeven dat je nodig moet.
Of het ook werkelijk helpt, dat is iets heel anders.
Waarschijnlijk zal het wel iets helpen, want als je door dat bewegen, nóg "nodiger" zou moeten, zou je reflex zich automatisch aanpassen.