Hebben aarswormpjes tijdsbesef?

Ze kriebelen nooit tijdens de dag. Alsof ze dan slapen. Enkel heel laat 's avonds, vooral vanaf middernacht, lijken ze aktief te worden. Maar daarbinnen is het toch pikdonker? Zowel overdag als 's nachts.

Antwoorden (1)

Vlak voordat de vrouwtjes aarswormpjes na 5 tot 6 weken sterven leggen ze hun eitjes rond de anusstreek omdat er zuurstof nodig is om ze uit te latenkomen. Dat gebeurt alleen als de drager slaapt en weinig beweegt. Meestal is dat na 2-3 uur als de dragers (vaak zijn dat kinderen) naar bed zijn gegaan. Door de jeuk komen de eitjes op de vingers en onder de nagels. De eitjes kunnen ongeveer 2 weken buiten het lichaam overleven, ook in de lucht. Daarom is hygiëne erg belangrijk. De eitjes worden ingeslikt en belanden in de darmstreek. Een kuur (Mebendazol) bij de apotheek of drogist en een goede hygiëne ben je er weer van af.