Hoe kan het dat je pas later instort als je doorwerkt als je niet lekker bent?

Hoe kan het dat als je niet lekker bent (snotterig, moe, hoofdpijn, oorpijn etc.) en je gaat maar door met werken omdat er nu eenmaal veel moet gebeuren dat dat ook nog redelijk lukt maar op het moment dat je er dan toch eindelijk aan toegeeft dat je dan volkomen instort?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de twee goede antwoorden die gegeven zijn wil ik nog even toevoegen dat je nooit moet bezwijken onder de druk van ´werk, verplichtingen, er moet zoveel gebeuren´ terwijl je snotterig, moe, hoofdpijn en oorpijn hebt. Het feit dat je al die verschijnselen hebt, vertelt je dat je je gezondheid verwaarloosd ten gunste van...wat eigenlijk? Werk? Werk mag nooit zo belangrijk worden dat je gezondheid eronder gaat lijden. Maar goed, da's mijn idee.
paulus811
13 jaar geleden
Precies het gevoel wat ik nu heb. Te ziek om te werken, maar net niet ziek genoeg om thuis te blijven. Dus je moddert maar door in het oude tempo want de wereld om je heen ziet niet dat je je lamlendig voelt. Beterschap als de vraag op jou van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies Paulus, dat heb ik dan ook, en dan weten dat er een paar deadlines liggen en je nog niet zo lang met een nieuwe baan bezig bent waar je je nog wilt bewijzen...
Ja, het was dus op mij van toepassing... voor jou ook beterschap! @ Lavender, ik weet het, verstandig is het niet maar zoals ik hierboven al schreef... je wilt je nog bewijzen en niet toegeven dat ook jij ziek kunt worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooh maar mijn collega's zagen het wel hoor, zo florisant zag ik er niet uit om vervolgens hoopvol op te merken dat ze wel hopen dat die 'paar dingen' die gedaan moeten worden nog gedaan worden voor je ziek naar huist gaat...

Het beste antwoord

Beste,

Volgens mij heb je teveel energie gestoken in je werk, en te weinig overgehouden opdat je zou kunnen recuperen !

Professioneel wil je de top bereiken... maar daarna betaal je de tol hiervoor !

Pas als je volledig bent ingestort trek je aan de alarmbel !
maar dan is het al rijkelijk te laat !

Ik geloof opdat je goed kunt finctioneren ook binnen je werkomgeving dat het even belangrijk is om ook voor je zelf te zorgen !

Neem eens rustigt de tijd hiervoor en ga anderen dingen doen dan enkel het werk !!

Een mens leeft niet alleen voor het werk, maar gaat werken om te (over) leven !

Denk hier in het vervolg eens aan !!

Veel sterkte !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ZIek voelen en ziek zijn vreet energie.
je lijf zegt dus, ik ben ziek, dus kalm aan doen nu hoor, maar als je doorgaat, laad je jezelf niet op en loop je leeg.
met als resultaat dat je insort.
beter luisteren naar je lichaam, dan komt het niet zover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je doorgaat terwijl je ziek bent, dan functioneert het lichaam op reserves. Het aanspreken van reserves kost het lichaam zoveel energie, dat wanneer je daarmee stopt, je letterlijk instort.

Dus gewoon op tijd rust nemen, want instorten is schadelijk voor lichaam en geest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gelijk als je je ziekjes voelt rustig aan gaat doen, eventueel vrij nemen om thuis uit te zieken, stort je niet in.
Dit gebeurd alleen omdat je over je grenzen heen gaat door stug door te werken.

Er is eens onderzocht dat je uiteindelijk veel korter ziek bent als je gelijk vrij neemt en gaat uitzieken, dan dat je eerst een hele tijd doorgaat en dan instort.
13 jaar geleden
Beter worden lukt eht beste met rust. Persoonlijk probeer ik mijn agenda om te plannen en ga vroeg naar huis / blijf een ochtend thuis & werk dan 's middags een paar uur de email bij vanuit bed / de bank.

Denk hierbij ook aan je collega's: Je bent een bron van bacillen, en soms is het vanuit dat oogpunt ook beter uit de buurt van anderen te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft ook erg veel met de geest te maken.

Denk eens aan huismoeders met veel kinderen vroeger. Als ze ziek waren en er was niemand om de kinderen op te vangen, dan gingen ze door totdat ze bijna niet meer konden. Zelfs dan waren ze nog in staat om in het belang van de kleintjes op geestelijke kracht te teren en zo de boel bij elkaar te houden.

Huisvaders die een schare kinderen hadden en moesten zorgen voor brood op de plank, gingen ook door, ondanks ziekte. Die mensen waren weliswaar eerder "op" maar hielden het langer vol dat de huidige mens, waar alle sociale wetten voor oplossingen zorgen.

Je bent dus bezig, totdat het niet meer van je gevraagd wordt. Op dat moment laten lichaam en geest het afweten en geven zei zich over aan de ziekte, die dan dubbel zo erg toeslaat omdat de reserves(lichamelijk en geestelijk) zijn opgebruikt.

Toegevoegd na 7 uur:
zei=zij
13 jaar geleden
als je te lang hebt doorgelopen zijn je reserves op en gaat je lichaam je vertellen dat het echt genoeg is. veel mensen met een druk programma die zijn dan ook vaak in de vakanties ziek omdat ze dan tot rust komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms moet je als je ziek bent ook domweg ziek zijn. Ook al komt dat op het werk niet uit.
De kans dat je bij op tijd aan de rem trekken snel weer opknapt is groot, en dat is beter dan doorgaan tot je niet meer kunt en dan een veel langere hersteltijd nodig hebben en met een beetje pech een tijd lang extra vatbaar zijn voor volgende ziektes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga eigenlijk ook altijd door.Mijn motto is altijd thuis voel ik mij ook niet lekker vaak erger nog dus kan ik maar beter wat nuttigs doen.Afleiding enz.Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik eigenlijk nooit zo erg verkouden ben dat ik thuis moet blijven.Nou werk ik al jaren in de gezondheidszorg met oude mensen dus zal wel voldoende weerstand hebben opgebouwd.Bij griep ga ik niet werken.Enne ik werk wel bij niet lekker voelen direct een tandje lager en blijf indien het nog gaat gewoon wat langer om dat te compenseren.Verder denk ik dus omdat je doorwerkt je afgeleid wordt van je ziekte en zodra je daarmee ophoud je er weer aan kan denken en daarom instort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie jezelf als een weegschaal die in balans hoort te zijn. Als je een virus binnenkrijgt, ben je daarvan al uit balans. Je lichaam heeft extra energie nodig om de ziektekiemen te kunnen 'overmeesteren'. Als je doorgaat met andere activiteiten die veel concentratie of inspanning van je vragen, raakt je lichaam dus verder uit balans, dus word je kwetsbaarder. Kortom: als je je beroerd voelt, ben je er sneller vanaf (of het is minder heftig) als je je rust pakt en je je lichaam z'n werk laat doen.