wie weet iets van kokken

ik kan niet naar een tandarts , vaak kan ik geen tanden poetsen, altijd moet ik dan kokken (bijna overgeven0 wie heeft dit ook of wie heeft een oplossing

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Wat lijkt me dat vervelend zeg! En omdat je al weet dat je moet kokhalzen gaat het ook steeds weer gebeuren

Op internet vond ik er iets over:

Hieronder een meer algemeen verhaal met enige tips over kokhalzen.

Kokhalzen is een normale afweerreactie van het lichaam. Het komt van pas wanneer iets ingeslikt dreigt te worden wat er niet hoort en ter voorkoming van het afsluiten van de luchtpijp. Ook angst of afweer tegen bedreiging kan een kokhalsreflex opwekken.

Op het achterste, zachte gedeelte van het gehemelte bevinden zich sensoren die tot kokhalzen kunnen aanzetten. De slikspieren gaan ongecontroleerd bewegen en het kokhalzen begint. Er is gelukkig hoop. Wanneer een prikkel maar lang genoeg aanhoudt en wordt herhaald, dan dooft het gevoel om te braken uit.

U zou hier zelf gebruik van kunnen maken, of uzelf in ieder geval op een tandheelkundige behandeling kunnen voorbereiden. Door bijvoorbeeld tijdens het poetsen bewust het achterste deel van het gehemelte te poetsen raken de sensoren gewend aan de prikkel. Tijdens de behandeling door de tandarts zal u dan ook minder last hebben.

Dit betreft allemaal de lichamelijke kant van kokhalzen. Daarnaast kunnen angst, emotie, geluiden, beelden, gedachten en geuren het kokhalzen opwekken. De therapie bestaat in principe uit gewenning aan de prikkel en afleiding tijdens de behandeling.
Het luisteren naar muziek, het om de beurt optillen van een been, het concentreren op iets anders en actieve ontspanningsoefeningen kunnen helpen.

Als dat allemaal niet helpt, is het mogelijk om met medicatie aan de slag te gaan. Lokaal kan verdovingsspray gebruikt worden, maar het gevaar bestaat dat dan ook de hoestreflex wordt onderdrukt.
Medicijnen die normaal bij reisziekte worden gebruikt, helpen ook bij het onderdrukken van de braakreflex.
Wanneer het kokhalzen voorkomt uit angst, kunnen kalmerende middelen worden voorgeschreven. Eerst zal de therapie echter gericht zijn op het leren omgaan met de kokhalsreflex."

gevonden op http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=9&t=1269

Er staan daar nog meer reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat had ik vroeger ook ,,bij mij kwam het doordat ik te veel tandpasta deed en het meteen in mijn mond stopte, maar je moet eerst met je voortanden beginnen en dan wanneer het vaste gedeelte grotendeels weg is , ga je je kiezen enzovoorts doen. Je moet tijdens het poetsen gewoon door je neus ademen en aan iets anders denken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat had ik ook vaak met tandenpoetsen, wat voor mij goed hielp was een elektrische tandenborstel gebruiken. Die heeft een veel kleinere kop, dus raak je een veel minder groot gebied rond je kiezen/tanden.
(Een kindertandenborstel is ook een idee, voor als je een gewone tandenborstel wilt gebruiken.)
Daarnaast spoel ik vóór het poetsen altijd even met heel koud water (dat verdooft een klein beetje, dus dan reageer je minder fel).
En het hielp mij ook toen ik overstapte op Parodontax, dat is zoute tandpasta.
Dus experimenteer met de tandenborstel, experimenteer met de tandpasta, en probeer toch naar de tandarts te gaan want dat kan problemen voorkomen (zeg hem/haar dat je dit probleem hebt, je bent echt niet de enige en misschien heeft die tandarts ook nog slimme tips).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een logopediste zou je kunnen helpen bij de desensibilisatie (het minder gevoelig maken) van je zachte gehemelte, en misschien uit kunnen zoeken wat het probleem is.
Het zou hier om twee verschillende oorzaken kunnen gaan:

- een wurgreflex die te ver naar voren uitgelokt wordt, misschien door een neurologische oorzaak (niet ernstig hoor, komt vaker voor, normaal gesproken verplaatst deze in het eerste levensjaar naar achteren)
Heb je ook moeite met voedsel met verschillende samenstellingen, zoals soep met stukken groente, saus met verschillende brokken vlees en groente?

- of een psychisch trauma na een vervelend tandartsbezoek vroeger of je moeder die je iets te enthousiast poetste...

Bij de huisarts kun je een verwijzing vragen voor de logopedist.
succes!