Wat kan je allemaal doen als je allergisch bent voor een dier dat je in huis hebt (redenen bij uitleg buitengelaten!)?

De dieren kunnen niet uit huis (emotionele hechting), de dieren kunnen niet buiten wonen (lichamelijke ziekte waardoor eigenaar zelf niet buiten kan).
Eigenaar slikt al antihistamine, de dieren zitten in een kamer waar de allergische persoon alleen komt voor de verzorging van de dieren (ongeveer 2 à 3 uur per dag bijelkaar). In die kamer is er de hele dag van 10.00 - 24.00 uur een raam open, en er staat al een luchtapparaat wat negatieve ionen verspreid.

Helaas heeft de allergische persoon nog steeds allergische klachten, vooral luchtwegen problemen (astmatisch achtig en slijm e.d.)

Prednison is vanwege een andere lichamelijke ziekte een lastige optie.

Kent iemand nog mogelijkheden? Het raam op een bepaalde manier open (met hor of zonder hor), goed luchtapparaat, allergenendoder, en weet ik veel wat er allemaal bestaat.
Hopelijk heeft iemand tips voor deze vervelende situatie!

Toegevoegd na 17 minuten:
NB: Ze kunnen dus NIET uit huis. (Deze dieren hebben ook echt geen zielig leven omdat ze "alleen" in een kamer zitten met apparatuur, het zijn juist dieren die uit een asiel komen en meer hebben aan elkaar dan aan een mens dat af en toe komt knuffelen. Het zijn cavia's, en een flinke groep. Cavia's die in hun eentje in een krap kooitje voor een kind worden gehouden, dat zijn pas zielige dieren.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Kijk uit met ventilatie: een luchtstroom kan er juist voor zorgen dat de allergenen lekker ronddwarrelen in de kamer.

Iets waarvan ik niet goed weet hoe het te realiseren, maar wat zou kunnen helpen, is als er wat water in de ruimte verneveld zou kunnen worden (uiteraard op zo'n manier dat de cavia's er geen last van hebben): de allergenen kunnen dan neerslaan met dat water, in plaats van in de lucht te blijven hangen. Daar heb je geen hele regenbui voor nodig, maar het moeten wel echt kleine druppeltjes zijn die vallen. Misschien bij binnenkomst wat rondspuiten met een plantenspuit die een fijne nevel geeft?

Wat ook belangrijk is, is dat de allergenen in de kleding, op de huid en in het haar van de allergische persoon blijven hangen. Dus voor zover de gezondheid het toelaat: na het verlaten van de ruimte met de cavia's kleren uit en in de was, en zelf douchen. Dat scheelt echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel SuzyQ, +. Dat wassen zal niet zo heel makkelijk gaan (gaat er zo'n 5 à 6x per dag heen), maar dat vernevelen zal zeker een optie zijn bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zitten er zieke dieren bij? Of pups die heel veel aandacht nodig hebben? Anders zou ik toch aanraden om er wat minder vaak heen te gaan. Zoals je zelf al zegt, voor cavia's is het contact met elkaar belangrijker dan het contact met mensen. Als het moet, kun je qua verzorging ook af met 's ochtends groente en brokken voeren (genoeg voor de dag, niet een klein beetje), water verversen, kooi fatsoeneren en hooi aanvullen, midden op de dag voor de zekerheid controleren of er niets op dreigt te raken, en 's avonds weer een keer alles verversen/bijvullen/voeren. Is er trouwens iemand die de grote verschoning van de kooi voor zijn/haar rekening neemt? Dat lijkt me nog wel de grootste uitdaging voor iemand die allergisch is. Nog een tip: als hij/zij er wel zo vaak op een dag heen gaat, is het misschien een optie om dan een regenponcho te dragen. Aan voordat je de kamer in komt, uit als je de kamer verlaat. Dan voorkom je die allergenen in de kleding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er minder heen gaan? suzyQ dat vind ik niet zo slim .. dieren hebben aandacht nodig anders zijn het geen huisdieren. 5 a 6x per dag vind ik eigenlijk al niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 a 6x een kwartier à half uur per keer per dag is meer dan voldoende. Huisdieren zijn niet allemaal hetzelfde, en hebben niet allemaal evenveel behoefte aan ons. Als je nu 1 hond hebt die behalve af en toe aan een andere hond snuffelen verder geen soortgenoot ziet, ja dan moet je vele uren bij hem zijn om aan zijn sociale behoefte te voldoen. Maar een grote groep cavia's, die hebben het niet nodig dat een mens naar ze gaat kijken of aan ze gaat lopen friemelen. Eten, drinken en lichamelijke verzorging en controle, af en toe wat in de omgeving veranderen ter stimulatie en het is voldoende.
Het is natuurlijk wat anders bij een zieke, of op ander manier hulpbehoevende cavia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sjoerdzje: weet je iets van cavia's en heb je ervaring met ze? Ik wel. Een cavia is geen klein hondje. Ze hebben heel specifieke (en in sommige opzichten striktere dan andere huisdieren) eisen aan de verzorging, maar zes keer per dag vertroeteld worden is niet één van die behoeften. Tenminste niet als ze in een groep leven en dus de broodnodige sociale contacten met soortgenoten hebben.

Andere antwoorden (8)

Ik vind dit heel erg vervelend om te moeten zeggen maar ik denk dat je enige optie om van de klachten af te komen is door de dieren weg te doen.

Ik bedoel hiermee geen spuitje en ook niet het asiel, hier zitten al genoeg arme dieren.

Breng ze naar een goed gezin die heel graag dieren wil, met veel plaats. (ik weet niet om welke dieren het gaat maar veel plaats is altijd beter voor dieren dan alleen een kamertje vol apparatuur).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de alternatieve medische heeft men wel positieve resultaten geboekt met bioresonantie therapie bij allergieën

Toegevoegd na 3 minuten:
sorry 'de alternatieve medische hoek' moest er staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het probleem is niet de allergie, maar het idee dat deze beestjes ECHT niet weg kunnen. Dat zit vast in je hoofd en zal er uit moeten.
Met alle respect, ik heb ook allergie voor die beesten. en ik ben echt de hele dag kapot als ik die beesten nader heb gehad. Hoesten, niezen, oogpijn, luchtwegen vol. Dan vindt ik dat je je moet vermannen en dat emotionele moet proberen weg te buigen.
Caviá's hechten niet aan de mens, ze worden enkel TAM.
Dus die beestjes hebben er geen last van als ze ergens anders heen moeten.

Maar als je je gezondheid stuk maakt vanwege de binding denk ik dat je toch eens achter je oren moet krabben.

En er zijn dieren genoeg die geen allergie veroorzaken weet ik uit ervaring!

Er is geen oplossing voor, medicijnen maskeren het probleem en genezen het niet.
Mijn medicijn werkt op zich goed, maar als ik het ga opzoeken dan krijg ik toch last.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de enige oplossing in dit geval is het accepteren van de aandoening/allergie!
Als er geen afstand van de diertjes gedaan kan worden zullen de klachten niet verdwijnen!
Dus het is een questie van keuze maken!
Of de dieren houden en de klachten van allergie aanhouden, of schoon schip maken om de levens qualiteit van de desbetreffende persoon verhogen!
Als er wel een goede oplossing zou zijn dan zou ikzelf ook huisdieren houden, maar ik reageer ook allergies op huisdieren vanwege astmatische bronchitis en heb voor mijn eigen gezondheid gekozen, dus een huisdier vrije woning!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is volgens mij medicatie tegen allergie te verkrijgen op recept bij de arts/apotheek.informeer eens bij je behandelende arts wat voor medicatie er is gericht op de persoon waar het om gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Etab: de ene antihistamine is de andere niet, dit is eigenlijk helemaal niet zo'n rare tip.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me jouw reactie van dat de diertjes niet weg kunnen heel goed kan voorstellen... Als iemand mij morgen zou vertellen dat ik allergisch zou zijn voor katten zouden ze ook de deur niet uit gaan...

Maar om even terug te komen op jouw vraag... Het is moeilijk... De ene allergie uit zich erger dan de andere...

Het enige advies dat ik je kan geven is om naast de behandeling van de huisarts eens te kijken naar wat een goede natuurarts voor je kan doen... Ik heb in mijn naaste omgeving gezien dat dit wel degelijk heel goed kan werken, ondanks dat ik er zelf erg sceptisch tegenover stond... Een daarvan had te maken met een allergie waar de reguliere medicatie weinig deed...

Wel wil ik er heel duidelijk bijzeggen dat dit niet in plaats van de behandeling van de huisarts moet... Als ik lees dat er prednison in het spel is vermoed ik dat er meerdere lichamelijke klachten zijn en experimenteren is dan niet echt verstandig... Al zal een behandeling van een goede natuurarts niet veel kwaad kunnen naast de reguliere medicatie... Maar overleg dit in elk geval met beide partijen...

Ik hoop dat er een oplossing komt... sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.freshlight.nl

ik zou je aanraden een aantal plug-inns te gebruiken in je caviakamer.
ik heb ze zelf, ze zuiveren de lucht uitstekend.
ik zou er wel meer gebruiken dan noodzakelijk, zodat ze elkaars werking kunnen versterken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Supertip, bedankt. Als suzyq niet had geantwoord en overal had gereageerd had ik jouw antwoord als beste gekozen. Dan maar een plusje!
Ik ben zelf behoorlijk allergisch voor katten maar ik raak eraan gewend oftewel mijn allergie wordt minder. Door elke dag een beetje langer bij de katten (en in jouw geval bij de cavia's) te blijven kan je weerstand opbouwen. Dus begin eerst kort en bouw dat op.
Overigens door de ventilatie zweven de allergie veroorzakende stoffen meer rond dan zonder ventilatie en juist dat rondzweven is niet zo goed voor de allergische persoon.
Er zijn wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die katten hebben en er voor allergisch zijn en daarvoor medicatie innnemen bij het overlijden van de katten niet zeggen nu kan ik stoppen met de medicatie maar juist weer een nieuwe kat nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat werkt bij allergie láng niet altijd, om op die manier te wennen. Natuurlijk heel fijn dat het voor jou werkt, maar er bestaat net zo goed (zelfs waarschijnlijker dan vermindering van klachten!) het risico dat de allergie juist erger wordt (en daarna niet meer vermindert) als je dit probeert. Ik zou het dan ook niet aanraden om dit zelfstandig te proberen. Iets vergelijkbaars kan wel onder medische begeleiding: immunotherapie. Maar dat kan jaren duren, en intussen kun je het dier waar je allergisch voor bent niet als huisdier houden, omdat blootstelling aan het allergeen buiten de therapie om de werking van de therapie doorkruist.