Honing. Geeft direct verlichting!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gorgelen met zout water dat helpt direct
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gorgelen met zout water, en verder een paracetamolletje of een Ibuprofennetje slikken. Als het na een paar dagen niet over is en je er flink koorts bij hebt: naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stylo
een jaar geleden
Nooit ibuprofen gebruiken bij keelpij
Ouderwets, en heel smerig, maar meestal heel effectief:

Superol. Kleine gele ontsmettende gorgel-oplostabletjes.

Als kind vond ik het ongelooflijk vies spul, maar het hielp wel bij beginnende keelpijn en het
was ook nog goedkoop: gorgelen met een geel tabletje Superol, opgelost in een kopje water.
Het had de kleur van ochtendurine. Dus geen slap zuigsnoepje of een siroopje, maar bijna
kokhalzend gorgelen.

Ik heb het nog steeds in huis.

Dit allemaal dankzij de stof oxychinolinesulfaat. Maar Superol hielp ook bij kleine verwondingen en kleine brandwonden.

Ik weet niet of het nog te koop is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dropdrank,heel verzachtend en lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon heel veel water drinken. Of thee met honing..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verzamel blaadjes van de weegbree, haal het sap er uit, doe een deel sap en een deel honing, even aan de kook brengen en af laten koelen en je hebt een geweldige hoestdrank, ook zeer geschikt voor kinderen.
Is geen zweverig gedoe, maar gewoon natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een simpel waterijsje is ook lekker en prettig in een zere keel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker gaan slapen; heb je er ook geen last meer van.
Is ook effectief!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik was een keer na overgeven direct van de hevige keelpijn af. Geef geen garantie dat het bij jou ook werkt.
Maar je kunt het proberen. Vinger in je keel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gargilon halen bij de drogist of apotheek, werkt heel snel.

Uit ervaring weet ik dat het snel verzacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog niet genoemd: hibitane zuigtablet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Aabraaham,

Wat ik altijd doe is een eetlepel stroop met peper,werkt meteen !

Succes ermee,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vader deed altijd soort rum verwarmen en dan honing doorheen roeren. smaakte lekker in ieder geval. en het had ook wel effect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natte doek met daaromheen een sjaal om je nek binden en daar een nacht mee slapen, bij mij is het de volgende dag over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trachitol helpt direct!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trachitol is inderdaad erg effectief, maar het verdooft je keel letterlijk. Er zit een verdovend middel in die de pijn verminderd. Kan gek voelen.

IJsjes (waterijsjes) eten zorgen voor het verminderen van de zwelling die oorzaak is van pijn bij het slikken.

Om ontsteking te voorkomen of genezen kun je gebruik maken van de eerder genoemde gorgelmiddeltjes. En paracetamol helpt ook tegen de pijn en de ontsteking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij werken Isla-moos tabletjes altijd goed. Het zijn een soort 'snoepjes' waar je op moet sabbelen, en ze zijn nog erg lekker ook. De werkzame stof is geloof ik ijslands mos.
Misschien dat de effectiviteit wel verschilt bij verschillende soorten keelpijn, maar bij mijn keelpijn helpen ze in ieder geval goed.

Minder lekker, maar wel redelijk effectief als je geen middeltjes beschikbaar hebt: gorgelen met zout water. Gewoon een beetje zout in een half kopje water oplossen, en daarmee gorgelen. Het is niet zo lekker, maar voor een huis tuin en keukenmiddeltje werkt het behoorlijk goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nr 1: een zoute haring aan z.n staart naar binnen werken .nr 2 : is minder ,een rauw ei breken en zonder te klutsen naar binnen slurpen.

Toegevoegd na 6 minuten:
dit zijn bewezen effectieve huismiddeltjes maar het effect hangt af van de aart van de aandoening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij kruidvat te koop;

Vraag me niet hoe het heet maar zal omschrijven hoe het eruit ziet.
Medewerkers weten direct wat ik bedoel ( als je een beetje een goede hebt dan)

keelspray; ziet eruit als neuspray alleen zit er dan een extra lang tuutje aan zodat je dat echt goed in je keel kan spuiten.

Lekker is het zeker niet, maar ohhhhh zo effectief!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder effectief, maar wel gemakkelijk en best lekker: Strepsils. Ontsmetten, en zorgen er net als kauwgum en drop dat je veel slikt. Dat werkt het meest helend, op den duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paracetamol is de eerste keus op het gebied van zelfzorg. Werkt gewoon pijnstillend. Ook kun je een lepel honing in de mond laten smelten of zuigen op dropjes. De zuigbeweging is namelijk ook goed voor keelpijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is waarschijnlijk geen verantwoord antwoord, maar als ik ècht flinke keelpijn heb, pak ik af en toe een slok Dropshot. Dropsmaakje is prettig en de alcohol ontsmet een beetje, denk ik dan maar.

Uiteindelijk kun je alleen maar verzachtende middeltjes pakken, want in feite helpt er niks tegen keelpijn en zul je moeten wachten tot het over is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een vast recept dat ik altijd toepas bij ernstige keelpijn of griep:
een lekker warm bed maken met twee dekens teveel, dan een flinke warme douche nemen. in bed kruipen met een pyjama aan, vervolgens een flinke hoeveelheid jenever, beerenburg, juttersbitter, nobeltje of andere sterke drank achteroverslaan en dan direct lekker vroeg gaan slapen.
tegen de ochtend wordt je kokend heet en badend van het zweet wakker. dan trek je je pyjama uit en slaap je -zonder zweet- weer verder. geen wekker zetten, en als je uiteindelijk uitgeslapen wakker wordt heb je nergens meer last van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Effectief is een pijnstiller, dan heb je geen pijn meer. (of toch iig veel minder)
Om de keelpijn weg te krijgen, kun je een aantal andere dingen doen.
Is het een keelontsteking op bacteriële basis, dan helpt antibiotica. Is het een virus (zoals in verreweg de meeste gevallen) dan is er geen medicijn. Pappen en nathouden is dan de enige optie.
Gorgelen is al veel genoemd, dropjes eten of dropsiroop drinken, of zuigen op een zuurtje.
Allerlei keeltabletten, zoals Strepsils, daar geloof ik niet zo in. Gewoon een zuurtje of een ander snoepje werkt net zo goed, zaak is om veel speeksel aan te maken zodat je je keel blijft 'smeren'.
Sterkte er mee, en misschien een schrale troost, het heerst momenteel nogal.