Je kunt bij de drogist een tube canesten zalf (clotrimazol)halen. Op de tube staat dat het voor voetschimmel is, maar je kunt deze ook gewoon gebruiken voor vaginale schimmel. Doe dit alleen als je zeker weet dat het een schimmel is. Evt. kun je dit eerst laten bekijken door de huisarts. Er zijn ook nog andere middelen in de handel. zoals b.v. daktarin (miconazolnitraat). Je zou ook evt. telefonisch kunnen overleggen met de huisarts wat je het beste kunt doen/welke zalf je het beste kunt gebruiken. Deze zijn zo te koop en anders op recept te verkrijgen. Blijft de infectie aanwezig ondanks de behandeling met de zalf, dan is er de mogelijkheid om te behandelen met vaginale capsules of orale tabletten. Dit gaat via de huisarts natuurlijk.
Belangrijk is ook om de juiste hygiëne in acht te nemen. Schimmelinfectie is erg besmettelijk. Dus b.v. een handdoek één keer gebruiken en daarna in de was. Zorg ook dat je de huid goed droogdept na het douchen, want schimmels zijn gek op vocht. En ook goed drooghouden dus, draag daarom katoenen ondergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die schimmel is heel besmettelijk,er zijn geen alternative
zalfjes voor.Als je evt een partner heb die kan ook besmet raken.Dus niet twijfelen,naar de dokter.
12 jaar geleden
Hup naar de huisarts!

Die zal je een antimycoticum (schimmeldodend middel) voorschrijven. Deze tasten de celwand van de schimmel aan, zodat de schimmel afsterft.

Uitgebreid onderzoek is meestal niet nodig, vaak krijg je gewoon op basis van je symptomen iets voorgeschreven.

Voor een vrouw zijn er volgens mij drie mogelijkheden:
- orale pil, eenmalig, bv. Fluconazol
- vaginale pil, eenmalig, bv. Gyno Daktarin
- zalfje ter plaatse, kuur van 14 dagen, bv. Gyno Daktarin

Mijn ervaring: je komt er amper af :S

Voor een man:
- zalfje ter plaatse
- orale pil is vast ook mogelijk

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zeker weet dat het schimmel is, bv je hebt het al eerder gehad, kun je ook gewoon baar de apotheek miconol zalf halen. Kost n euro of 6. De dokter zal je dat ook voorschrijven in geval van schimmel, maar je hebt er geen recept voor nodig en je moet t toch zelf betalen. Kan zijn dat ik een letter van het zalfje verkeerd heb, maar de apotheek weet wel wat je bedoeld.
Of iemand hier vult t aan.
Weet je niet zeker dat je een onschuldig schimmeltje hebt dan wel naar de dokter. En élk schimmeltje is besmettelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Miconazol, en is ook bij de drogist verkrijgbaar. Oa van het merk daktarin of dermacure.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, thanx. :)
Ik wist al dat ik de naam niet helemaal goed had en dat het niet aan t toetsenbord lag.
De andere fouten wel... Solly...
Ik heb er zelf ook regelmatig last van. Je moet hier direct mee naar de dokter. Je krijgt dan een antibioticakuur en dan ben je er zo overheen! Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar je huisarts. Die zal een bepaalde hiërarchie afwerken aan de hand van je verhaal. Bij vrouwen is het eerstaangewezen middel een (meestal) of meerdere vaginaaltabletten maar tabletten die je gewoon via de mond in moet nemen kan ook. Bij mannen is dat doorgaans een zalf. Helpt dat niet dan kan er eventueel een ander middel worden geprobeerd en bij wederom geen resultaat wordt er doorgaans een uitstrijk van de plek des onheils bij het microbiologisch lab op kweek gezet om te bepalen om welke boosdoeners het gaat. Belangrijk is dat je je samen met je seksuele partner laat behandelen.