Al zeker 3 maanden last van verschrikkelijke vermoeidheid, nergens zin in hebben en alles is te veel hoe ga ik hier mee om?

Al zeker 3 maanden last van verschrikkelijke vermoeidheid, last van overgeven en inmiddels 15 kilo lichter..
Na bijvoorbeeld 1 dagje school of werken ( mocht ik de dag helemaal volmaken..)
heb ik 1 dag nodig om bij te komen met veel slapen en me echt verschrikkelijk beroerd te voelen, misselijk hoofdpijn etc..

Ik sport minimaal 3 keer in de week en dat blijf ik wel volhouden.

nou heb ik het afgelopen jaar gemiddeld werkweken gehad van ongeveer 80 uur.( best stressvol en nooit aan toegegeven.)
ik ben al een paar keer bij de huisarts geweest en hij heeft mij geadviseerd om rustig aan te doen en 3 weken rust te nemen nou zijn we inmiddels 5 weken veder en de situatie verbeterd niet ik blijf afvallen en heel erg vermoeid ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet.

uit een bloedtest kwam niks naar boven.
aangezien mijn leeftijd (20) zou ik toch gewoon mijn gang moeten kunnen gaan...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
werkweken van 80 uur op twintigjarige leeftijd? Daarnaast ook drie keer in de week sporten, ik word al moe als ik dit zo lees, wat doe je in godsnaam voor werk?
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoe houd je dit vol? Je hebt zelf toch ook wel door dat dit een keer totaal verkeerd gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 15 kg bent afgevallen... zit je dan nu op ondergewicht?
Want als dat zo is zal je vermoeidheid ook niet snel weggaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon je gang kunnen gaan betekent niet dat je ongestraft en ongebreideld je lichaam kunt slopen, dat nu HEEL hard aan de bel aan het trekken is.
Al eens geprobeerd gezond te eten en MINDER te sporten ? Het klinkt als een stevige burnout.......

Antwoorden (8)

Vervelend voor je zeg!
Ik zou teruggaan naar de huisarts met je verhaal, dat je nu 5 weken verder bent en dat het eerste "3 weken rustig aan" nu achter de rug is, zonder gewenst effect.

Maak hier nu ook werk van. Dit kan echt niet!

Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dokter kan geen wonderen verrichten. Als iemand oververmoeid of uitgeput door langdurig teveel van zijn lichaam te vragen, heeft het lichaam tijd nodig weer te herstellen, want dat is dan wel weer wonderlijk dat het lichaam dat zelf op kan lossen, maar dat heeft wel zijn tijd nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huisarts kan wel een traject voor je opstarten. En heeft de bevoegdheid om onderzoeken op te starten.
Een bloedanalyse zal waarschijnlijk de eerste stap zijn, misschien wat medicijnen en/of een doorverwijzing naar een specialist of een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly3: klein misverstandje. Ik bedoelde ook niet 'dokter, los het maar op". Ik bedoelde wel te zeggen, dat ik dit een serieus probleem vind, waarbij enerzijds tijd nodig is, maar aan de andere kant deskundige begeleiding. Ik denk dat de huisarts de ingang tot die begeleiding kan (of moet?) zijn.
@gdaninym: precies (zie mijn reactie op nelly3)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik lees in jouw vraag, hierop heb ik ook gereageerd in mijn antwoord, is dat je zwaar overbelast bent. Jij bent verbaasd dat er na 5 weken nog geen verbetering is en verwacht een andere reactie van je dokter. Dat is prima en ik ben geen dokter, maar mijn mening is dat jouw lichaam, als het de kans maar krijgt, zichzelf wel weer hersteld. Ik denk dat jouw dokter je ook met dat idee, een paar weken rust heeft voorgeschreven. Wat ik ook lees, mocht ik het verkeerd lezen kan dat natuurlijk, is dat bij jou rustig aan doen niet helemaal is wat de dokter bedoelt. Dit baseer ik op het 3 maal per week blijven sporten en je laatste zin, waar in je aangeeft verbaasd te zijn dat je niet ongestoord maar het uiterste van jezelf kan vragen. Ik ben zelf door een slecht werkende schildklier dagelijks moe en heb in de loop der jaren leren luisteren naar mijn lichaam, dat is eigenlijk wat ik wil overbrengen, jouw lichaam geeft duidelijk signalen af, daar kan je mee naar de dokter en dat raad ik je ook zeker aan, maar je kan er zelf ook wat mee. Jouw lichaam moet al eerder geprotesteerd hebben, maar vaak herken je de signalen niet, zeker als je denkt dat je alles kan volhouden. Wees een beetje zuinig op jezelf, je moet nog even mee. Een dokter kan je helpen en dat zal hij ook doen, maar je hebt zelf ook verantwoordelijkheid. Vergelijk het met iemand met hartklachten, die het advies krijgt om dagelijks medicijnen in te nemen, dit niet doet en dan tegen de dokter zegt, ik knap niets op u moet echt verder gaan zoeken. Ik hoop dat je snel opknapt, beterschap.
Ik denk dat u misschien chronische vermoeidheid hebt. Ik zou vragen aan de huisarts. Hier wat info en symptomen:
Chronische vermoeidheid ontstaat niet opeens. Langzaam maar zeker sluipt het er in. Je merkt op een gegeven moment dat je heel erg moe bent en langzaam maar zeker steeds meer klachten krijgt zoals:

Geheugen en/of concentratieproblemen
Slaapproblemen
Slaap waar je niet van uitrust
Gevoelige nek, schouders en/of rug
Gevoelige lymfeklieren in het halsgebied
Spierpijn
Gewrichtspijn maar geen artritis
Hoofdpijn
Wolk (een duf gevoel) in het hoofd
Malaisegevoel na inspanning (griepachtige symptomen)
Daarnaast wordt meer bewegen, fitness besproken. Bewegen is voor mensen met chronische vermoeidheid een extra belasting. Toch is het belangrijk om te bewegen. Er worden wat beweegoefeningen gegeven die thuis in alle rust kunnen worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt nogal roofbouw gepleegd op je lichaam. en je lichaam heeft dat duidelijk aangegeven, je bent voor langere tijd, ver over je grenzen gegaan. Je kan niet verwachten dat dit met een paar weken rustig aan doen, opgelost is.

Ook al ben je 20 wil dat niet zeggen dat jouw lichaam geen rust nodig heeft.
je zal echt nog geduld moeten hebben, ga terug naar je huisarts en bespreek wat' rustig aan doen' voor jou betekend en of dit overeen komt met wat de dokter daar onder verstaat,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Precies
Als ik jou was, zou ik meteen stoppen met sporten. Als alles je zo veel energie kost, kun je die energie beter steken in de dingen die belangrijk zijn, zoals je opleiding, dan je lichaam nog meer vermoeien omdat dat zogenaamd gezond zou moeten zijn. Als je zulke heftige vermoeidheidsklachten hebt, is sporten helemaal niet gezond.

En verder: Onmiddelijk terug naar de dokter en vragen om een volledige check-up, inclusief hartfilmpje. Alleen bloedonderzoek is niet voldoende. Het kan natuurlijk stress zijn maar het kan net zo goed lichamelijk zijn.
Enkele voorbeelden daarvan (niet om je af te schrikken maar om aan te geven dat je je niet naar huis moet laten sturen met 'u bent oververmoeid, doe het maar rustig aan'):
- gevolgen van een stil hartinfarct
- gevolgen van een tekenbeet met lyme-besmetting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ook dat je cronische vermoeidheid heb want mijn moeder heeft dat ook en dat is geen pretje want als ze de kamer heeft gestofzogen dan licht ze al kapot op de bank.

ga een keer naar de huisarts en dan krijg je waarscheinlijk therapie aangeboden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus jij stofzuigt nu, neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarscheinlijk wel
Je moet bij je huisarts voor schildklier bloed onderzoeken vragen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagje.. Hoeveel duidelijker kan het nog zijn voor je? De huisarts gaf je je antwoord op een briefje... kunnen wij nog duidelijker zijn?

Zou jou baas meer aan je hebben als je binnen zeer korte tijd overspannen of in een burnout in de ziektewet zit, of zou hij meer aan je hebben als je minder gaat werken en jer baan kan volhouden? Waar denk je dat je mee bezig bent???

Ik waarschuw jou nu uit eigen ervaring: Ook ik was zo'n workaholic, werkte me drie slagen in de rondte, ook ik sportte drie keer in de week, fietste veel, fietste ook naar mijn werk, want OH wat was alles gezond...

Maar oh was was ik ongezond toen ik, door zo streng voor mezelf te zijn, in een burnout belandde en daar 14 jaar in heb gezeten. En aan je klachten te horen duurt dit niet lang meer.
En Als jij zo doorgaat dan komen er nog meer klachten bij. net zolang tot jij naar je lichaam gaat luisteren. Je lichaam geeft je het antwoord, de dokter geeft je het antwoord...

Zou je gvd niet eens wat liever voor jezelf gaan zijn en in plaats vanm aan carriere maken en geld eens gaan denken aan je eigen gezondheid, want is die niet veel belangrijker/?? En vooral van jezelf houden!!!

typ bij zoeken hier maar eens op "houden van jezelf" Als je vergeten bent hoe je dat moet doen... Ik weet dat je het niet wilt horen, door de perfectioniste die in je huist, maar in godsnaam, ga minder werken!! 80 uur is way too much!!! Zo hou je toch geen tijd meer over voor je echte eigen persoontje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waar je bloed allemaal op gecontroleerd is maar ik zou zeker even opnieuw overleggen met je Huisarts.
het kan best zijn dat je een te laag B12 gehalte hebt om maar iets te noemen.
Het kan natuurlijk zijn dat je overbelast bent door je drukke werkzaamheden,je lichaam geeft op een gegeven moment aan dat het energielevel even op is en dat het tijd is om te gaan bijtanken.Het is verstandig om goed naar je lichaam en je Huisarts te luisteren.