kramp is niets anders dan een kortsluiting tussen de hersens en de spier. Er word tijdelijk niet goed een signaal doorgegeven waardoor de spier onwillekeurig gaat samentrekken.

Oplossing is eenvoudig: namelijk door de spier te laten rekken, in dit geval je voet. Hierbij duw je de tenen van je voet van je af en naar je toe. Ervan uitgaand dat je de rekking zittend doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kramp is het plotseling onwillekeurig samentrekken van een spier of van meerdere spiergroepen. Dit samentrekken van de spieren gaat meestal gepaard met pijn door de grote kracht van het aanspannen van de spieren.

Oorzaken kunnen zijn:
- Een verstoorde bloedtoevoer met als gevolg een zuurstoftekort in de spier zoals bijvoorbeeld bij het dragen van te strakke kousen.
- Een laag glucose(suiker)gehalte in de spier.
- Een zouttekort door zoutloos dieet.
- Vochtverlies (overvloedig zweten), wat kan leiden tot een verstoorde elektrolytenbalans. Te weinig drinken.
- Overbelasting (uitputting) door b.v. een slechte conditionele voorbereiding.
- ik hoor ook wel dat het kan verergeren door te strakke laarzen en/of te hoge hakken dragen.
- Vermoeidheid. Veel gesport korte tijd ervoor? Dan zou een flink glas water en een banaantje een uurtje voordat je gaat slapen misschien kunnen helpen .

Een veelgebruikte methode om kramp over te laten gaan is het strekken van de spier. Doordat de spier langer wordt gemaakt, ga je het samentrekken ervan tegen. Wel rustig doen: spier voorzichtig strekken en dan weer ontspannen. Wanneer de kramp eenmaal voorbij is kan ook masseren helpen. De spier raakt hierdoor ontspannen en het kan ook helpen tegen de spierpijn die kan volgen na de kramp.

Lees ook dit:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kramp-doe-eraan.6278
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het komt weet ik niet maar bij mij hielp als enigste dat ik erop ging staan en mijn voet dan zoveel mogelijk recht probeerde te krijgen en er zoveel mogelijk druk erop zette om hem recht te krijgen dan was het het snelste bij mij over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfs als je even je tenen een beetje buigt kan je kramp krijgen, ik krijg meestal krampen omdat wij een raam open hebben s'nachts en dan koelen mijn spieren te veel af, ik ga als ik kramp heb direct op of een koele vloer of op een natte doek staan, de kramp verdwijnt direct
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van de fysiotherapeut heb ik te horen gekregen dat als je kramp krijgt dat je spieren dan inderdaad samen trekken en de enige remedie wat hij liet zien werkt echt is een paar minuten de voeten naar je toe trekken zodat de kramp wegtrekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regelmatig kramp in de ledematen kan duiden op een magnesium tekort. In 9 van de 10 gevallen verdwijnt de kramp wanneer je een tijdje magnesiumtabletten slikt, om je tekort aan te vullen.