Hoe leer je omgaan met lichamelijke problemen/ziekten?

Het schijnt vooral belangrijk te zijn om het te accepteren. Maar hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Toen ik destijds hoorde dat ik diabetes type 1 had..accepteerde ik dat meteen.

Daar heb ik geen tien seconden over gedaan; Langer, dat vond ik zonde van de tijd.

Ik dacht bij mijzelf: Als ik dan toch diabetes heb..dan maar de beste en ik begon in het ziekenhuis al direct te leren.

Zo gauw als maar mogelijk was, ging ik lessen volgen en..

Een jaar nadien gaf ik al voorlichting aan anderen.

Het is een kwestie van instelling of je het al dan niet kunt accepteren.

Ik vind dat je bij elke ziekte en bij elk gebrek moet relativeren.

Ooit las ik een wijze uitspraak die luidde:
'Ik dacht dat ik arm was omdat ik geen schoenen had...tot ik iemand ontmoette die geen benen had'.

Begrijp je wel..dat is pas fantastisch relativeren..

En je moet zeker géén zelfmedelijden gaan hebben..maar op een positieve wijze met je ziekte omgaan.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Ton, zo probeer ik ook in het leven te staan. Gelukkig geen last van zelfmedelijden, daarvoor heb ik te veel mooie en lieve mensen om me heen. Wel wordt ik angstig van lichamelijke problemen. Ik vecht hier hard tegen, maar kan soms wel wat hulp gebruiken. Onder andere verhalen van mensen die het lukt om er goed mee om te gaan, motiveren me.
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Ton. Ik ben het helemaal met bovenstaand bericht eens. Jij hebt laatst een antwoord op een vraag van mij gegeven mbt diabetes type 2. Nu komt er weer iets bij en dat maakt je inderdaad angstig. Ik weet nog dat mijn huisarts (toen ik met een slijmbeursontsteking kwam) tja, bijna 40 dan begint het. Binnen 6 maanden werd diabetes 2 geconstateerd en nu, 14 maanden later, ga ik richting neuroloog. Wil nog niet denken aan wat het zou kunnen zijn, maar het maakt het echt moeilijk allemaal te accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet beginnen je niet al te veel zorgen te (gaan) maken..want daar word je geestelijk en lichamelijk zeker niet beter van. Het is veel beter voor je als je een beetje onbevangen naar de toekomst kijkt en probeert wat blijheid en optimisme uit te stralen. Je moet trachten alles een beetje te relativeren..daar voel je je veel beter door. Je kunt b.v. denken dat je dankbaar mag zijn in Nederland te wonen..want in veel landen van b.v. Afrika..zou je veel medicamenten alsmede behandelingen niet eens kunnen krijgen. Toen ik in mei 1993 meer dood dan levend naar het ziekenhuis werd gebracht, had ik natuurlijk kunnen denken..'O, wat erg' Maar ik verbaasde mij er vol dankbaarheid over dat 'heel het ziekenhuis' en al die mensen daar zomaar voor mij klaarstonden. En dàt gedurende 'hun vrije' avond uren. Men vertelde mij dat ik diabetes had en ik dacht.. Okay, het had ook kanker kunnen zijn en dus..was ik, ondanks alles, toch dankbaar. Als je het eens wat moeilijk hebt met je situatie kunnen we wellicht weleens wat 'praten'..mailen. Ik wil je altijd helpen..Niet vergeten, hoor. Groetjes, Ton

Andere antwoorden (9)

Door je je te realiseren dat er niks aan gedaan kan worden, dat er niks verandert aan de situatie en dat je er dus maar beter mee kan leren leven. Als je dat accepteert kun je vervolgens de stap maken, om er dan het beste maar van te maken.
13 jaar geleden
het is zoals het is.
tuurlijk ga je door een fase van verzet, angst, onmacht.
maar je merkt al snel dat dat je niet veel oplevert, en dat je eigenlijk geen keus hebt een en ander maar te ondergaan.
uiteindelijk volgt acceptatie.
nogmaals: het is zoals het is, en daar verander je niets aan.
Rieneke1
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Het zijn de verschillende stappen die je moet doorlopen voordat je iets kan accepteren. Mooi omschreven.
Acceptatie is niet iets wat je kunt forceren. Het gaat natuurlijk over emoties.
Als je merkt dat frustraties, boosheid of verdriet over de handicap of ziekte je in de weg staan is het misschien goed om daar eens met een hulpverlener over te praten
(werkt soms beter dan met een familielid of vriend)

Daarnaast is het handig om via fysiotherapie trucjes aan te leren waardoor je op een makkelijkere manier met je handicap kan omgaan. Hoe je bepaalde dingen wel kan doen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kost minder energie 'het te accepteren' dan om er tegen te blijven strijden.
Ik heb zelf epilepsie, en dat beperkt me in bepaalde dingen: ik moet regelmatig leven (dus ik kan geen baan met onregelmatige tijden hebben), ik kan gaan alcohol drinken, ik moet extra oppassen op bepaalde momenten omdat dan het risico op een aanval groter is, ik heb een waterdicht onderlaken op m'n bed liggen want ik heb maar een paar aanvallen per jaar, maar dan plas ik wel in m'n bed.
Ik kan net doen of er niets aan de hand is, medicijnen weigeren en net als vroeger af en toe lekker wat glazen wijn drinken, en dan zal ik veel vaker aanvallen hebben die ook veel zwaarder zijn.
Dus leg ik me erbij neer dat ik deze ziekte heb, en houd ik rekening met de beperkingen die het me oplegt. Al met al wordt m'n leven daar waarschijnlijk veel makkelijker door.

Dus als je een ziekte/beperking hebt, probeer uit te zoeken wat je wel en niet kunt, focus op je mogelijkheden en wees gerust boos en/of verdrietig omdat andere dingen niet of moeizaam gaan. Maar blijf niet hangen in 'Ik kan niet (meer)...' want daar schiet je niets mee op.
En ja, dat heeft tijd nodig, natuurlijk ook afhankelijk van wat er precies mis is. Gun jezelf die tijd ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leven met lichamelijke problemen/ziekte is een lastig probleem. Je kunt niet in een keer alles accepteren. Je zult alles rustig moeten bekijken. Je leven is verandert. Je zult opnieuw moeten bekijken wat je wel kan en wil. Daarna kun je opnieuw je leven gestalte geven en kan de acceptatie beginnen. Kijken wat je wel kunt en niet meer kijken naar wat je niet kunt.
13 jaar geleden
accepteren is zeker nodig, je zult het eerst moeten verwerken. Dit kun je doen door te praten met mensen met dezelfde lichamelijke problemen/ziekten of te praten met hulpverlening.
Ook zou je je kunnen focussen op de dingen die je nog wel kunt, waardoor het negatieve op de achtergrond komt

sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
accepteren kan ook door middel van medicatie voorgeschreven en gecontroleerd door een arts.wellicht niet de beste of natuurlijkste oplossing maar kan tijdelijk worden gebruikt. na een zekere tijd zal dit resultaat geven en kan dan stillaan terug afgebouwd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je beseffen dat je een ziekte hebt en niet dat je de ziekte bént.
Je hebt nog zoveel andere dingen om te leven, om van te genieten. Laat de ziekte niet de rest van je leven beheersen.

Acceptatie is het niet ontkennen van datgene wat er is; in jou geval de ziekte. Het is er nu eenmaal. Kijk daarna verder wat je allemaal nog kan en kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig hoef je er niets aan te doen. Het gekke is: het gebeurt vanzelf! Er komt een dag dat je lichamelijke probleem nog wel opmerkt, maar het niet meer centraal staat. Op dat moment zit het je ook niet meer zo in de weg. Wanneer dat moment er is verschilt per persoon. Waarschijnlijk heb je met deze vraag de eerste stap gezet, en helpen de antwoorden je verder op weg.