Waarom heb ik wel eens last van de volgende gevallen (Zie uitleg) op de fiets van/naar school? (Meestal van school.)

Het zijn er 3. (Allemaal tijdens fietsen!)

Het zijn nogal merkwaardige gevallen... :P

1. Het klinkt een beetje goor, maar ik word nogal snotterig op de fiets. Had het gister weer.Met name van school. Ik heb het zelfs als ik niet (echt) verkouden ben! Soms in lente en zomer. Maar wel het meest in de herfst/winter. Ergst met tegenwind.

2. Ik heb soms last van mijn onderkaak. Een beetje zelfde gevoel als toen ik vroeger net keihard had gejankt. In lente en zomer beetje. Maar ergst in herfst/winter. Ik praat met mijn vriendinnen, maar niet echt veel door de tegenwind. Dan raken sommigen buiten adem. Ergst met tegenwind.

3. Soms, altijd op de fiets heb ik dat (nooit ergens anders behalve met zwemmen maar dan is het normaal, heb ik ineens heel erg kramp in mijn voet. Zeg maar, als je een voet van onderen bekijkt, dan de lijn die van je grote teen naar je hiel gaat, een beetje de rand van je voet. (Heeft iemand misschien meer informatie over dit voetsdeel?) Ieder geval, als ik dat heb, doet het soms zo pijn, dat ik niet verder kan fietsen en af moet stappen om een 'houding' te vinden waardoor het minder pijn doet. Het helpt ook een beetje als ik het masseer, maar ook niet helemaal. Ik ga liever niet mijn hele schoen uitdoen, vooral niet op het fietspad en als ik lastige schoenen aan heb. Dit heb ik zo'n... 5 à 6 keer per jaar ofzo? Het hele jaar door, weet nooit wanneer het komt.

Waar komt dit door en hoe kom ik ervan af/kan ik ertegen doen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Om antwoord te geven op je derde en laatste vraag: dat deel van je voet heet de wreef. Je kunt daar kramp krijgen (of je voet kan daar stijf worden) als je voet te krap in je schoen zit, te weinig bewegingsruimte heeft en zich steeds in dezelfde houding bevindt. Een beetje masseren of van houding veranderen kan dan wel helpen. Tijdens het zwemmen kun je het krijgen doordat het water te koud is en je een beetje onderkoeld raakt, of als je vanuit een warme toestand ineens het koude water in springt. Als je dagelijks een heel eind moet fietsen is het misschien verstandig om andere schoenen aan te trekken. Schoenen waarin je voeten wat meer ruimte en lucht krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van het snotteren komt door de wind en koude lucht. Buitenlucht stimuleert namelijk je slijmvliezen en daardoor ga je snotteren of gaan je ogen tranen. Daar kun je niet veel aan doen. Zakdoek mee in je zak!

Kramp in je kaak en voet duidt erop dat je veel te krampachtig fietst. Zowel met je gezicht (dat kan komen door het snotteren) als met je voet heb je een verkeerde houding.

Probeer zo ontspannen mogelijk te fietsen. Dat is best lastig tegen de wind in, maar zet je fiets anders op een lichtere versnelling, zodat je niet zoveel kracht hoeft te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je fietst, span je je in. Dan adem je ook dieper en/of sneller in en uit, wat de slijmvliezen in de neus kan prikkelen en/of uitdrogen, wat een loopneus veroorzaakt. Het kan ook zijn dat je neus domweg teveel afkoelt in de tegenwind, kan op zich geen kwaad tenzij je in strenge vorst vriest, maar dan kun je ook een loopneus krijgen.

Omdat je de kaakpijn vergelijkt met die pijn als na een huilbui, vermoed ik dat je je kaakspieren onbewust aanspant en dus simpelweg een soort kramp krijgt. Probeer tijdens het fietsen eens te letten op je ademhaling: adem je zo dat je buik ook uitzet? Of adem je alleen 'bovenin' je lijf? Als je rustig en diep ademhaalt, ontspant je lijf ook. (Tip: probeer dit eerst eens uit als je alleen fietst, niet als je hard wilt meefietsen met anderen die misschien net iets harder fietsen dan voor jou comfortabel is.)

De kramp in je voet kan diverse redenen hebben, je kunt eens kijken of je je voet op een bepaalde manier op de trapper zet en of het uitmaakt als je dat anders doet (trap je met je tenen? Je hak? Je hele voet?).
Ook kan het zijn dat je fiets niet goed ingesteld is en dat je zadel hoger of lager zou moeten staan, of meer naar voren of naar achteren. Dat zou je kunnen laten bekijken bij een goede fietsenzaak in je buurt.
Een beknopt overzicht vind je hier: http://www.toeractief.nl/published/tat/content/5_fietsen/tafietstipkaart/paginas/taf_fietstipkaart_1.nl.html

Daarnaast, klinkt misschien gek, maar toch: eet je genoeg fruit? Als je een beetje te weinig van bepaalde stoffen (vooral magnesium en bepaalde B-vitamines) binnenkrijgt, kun je ook kramp krijgen. Dan helpt het misschien om regelmatig een banaan te eten.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eet idd niet veel fruit... En vijgen al helemaal niet xD
Dag AnnaRosanna, mijn voorgangers hebben al hele goede antwoorden gegeven, maar vanwege de kramp denk ik dat je een vitamine of mineraal te kort hebt, en dan denk ik aan magnesium. Ik weet niet of je van vijgen houdt want daar zit zeer veel magnesium in. Volgens het boekje van Jannie Krijger Wisse, gids voor gezonde voeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo heel merkwaardig. Snotneus en tranende ogen heb ik ook als ik het halve uur naar mijn werk flink doortrap op mijn fietsje, zeker bij wat frisser weer. De kramp in je kaak wordt waarschijnlijk veroorzaakt door inspanning en de kramp in je voet door te slappe schoenen. Speciale fietsschoenen hebben een tamelijk stijve zool. Dergelijke speciale schoenen zijn ook weer niet nodig voor woon/school/werkverkeer maar schoenen met niet al te slappe zolen zijn wel nodig als je stevig doorfietst.