Waarom wordt je voet dik als je iets breekt?

Als je je enkel breekt, of je been b.v. wordt binnen zeer korte rijd je voet dik van het vocht. Wat is lichamelijk gezien het doel hiervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Als je je been breekt, kan je voet inderdaad dik worden - deels om beschadigd weefsel te 'stutten' (zoals een verband ook werkt, maar dan in je lijf, als een stootkussen dat immobiliseert).
Later kan je voet dik blijven omdat de bewegingen die je normaal met je been maakt (lopen, buigen, wiebelen, voet draaien) niet of maar beperkt mogelijk zijn - en die bewegingen zorgen dat je spieren aanspannen en ontspannen waardoor er druk op de vaten in je been wordt uitgeoefend en de afvoer van vvocht goed verloopt.
Zodra je been immobiel is, zal die afvoer dus ook wat slechter verlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor de uitleg.

Andere antwoorden (3)

Er ontstaat een zwelling door de bloeduitstorting bij de breuk en normale bewegingen zijn vaak niet meer mogelijk. Heeft geen doel maar is een consequentie....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doordat er vocht en bloed zit bij de breuk, het is een reactie van het lichaam die direct probeert de breuk met vocht te beschermen, het lichaam zelf lost het ook weer op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra een fractuur optreedt, gaat het lichaam de gewonde plek verdedigen en treedt een ontstekings- en genezingsproces op. Er treedt een bloeding op, welke een stolsel vormt. In dit stolsel gaan nu vanuit de bloedvaten en omgeving bindweefselcellen ingroeien. deze maken stevige draden waarin weer kalk wordt afgezet door nieuwe botcellen. Zo gaat het bot geleidelijk weer vastzitten en wordt daarna weer hard. Op de plek van de breuk ontstaat een bult van nieuw gevormd bot, die later meestal weer verdwijnt.
.
amc