Altijd zeer harde ontlasting. is dat ongezond ?

Ik heb altijd zeer harde ontlasting. Is dit wel gezond ?
Ik heb eigenlijk nooit wc papier nodig. Slechts 1 velletje om even te checken of alles schoon is zeg maar.
Dat het risico op aambeien op latere leeftijd er is weet ik.

Maar hoe komt het dat mijn ontlasting altijd zo hard is. Ik heb nooit gevoelt hoor. Maar dat zie/hoor/voel je gewoon.
Ik heb trouwens slechts zeer zelden pijn bij het poepen. Doordat het zo hard is.

Maar ligt dit aan mijn manier van eten ? erg ongezond?!
Of komt het gewoon doordat ik goede darmen ofzo heb ?
Ik drink echt super veel dus daar kan het niet aan liggen denk ik. of juist wel? naja ik heb er geen verstand van ik hoop een van u wel.

Het is trouwens geen klacht maar interesse waardoor het komt. Kijk als het aan mijn voeding ligt dan zou ik er wel wat aan doen, denk ik. Maar ik wil er niet voor naar de dokter ofzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heeft u zeer waarschijnlijk niet elke dag een stoelgang.

Het beste antwoord

Verstopping kan ontstaan als de voedselbrij te lang in de dikke darm zit. Daardoor wordt er teveel vocht onttrokken aan de voedselbrij en dit leidt tot harde, droge ontlasting. Meestal wordt de verstopping veroorzaakt door verkeerde leef- en eetgewoontes. Te weinig lichaamsbeweging, onvoldoende drinken of vezelarme voeding. Vaak ligt een combinatie van deze factoren ten grondslag aan de verstopping. Het uitstellen van toiletbezoek is ook niet goed voor de ontlasting. Als je toiletbezoek lang uitstelt, ondanks aandrang, kan dit ook tot harde ontlasting leiden. Ook in de endeldarm droogt de ontlasting namelijk nog uit. Geneesmiddelen kunnen verstopping als bijwerking hebben. Kalmerende middelen (tranquilizers), slaapmiddelen, staalpillen en het langdurig gebruik van laxeermiddelen. Een enkele keer wordt verstopping veroorzaakt door een ziekte of aandoening: bijvoorbeeld dikke darm poliepen, depressie of schildklierafwijkingen.

Bij verstopping zal de arts altijd eerst algemene tips geven. Helpt dit niet, dan zijn er verschillende behandelingen mogelijk met medicijnen. Deze middelen kunnen de ontlasting soepeler maken of de darmwand aanzetten tot meer beweging. Als de arts een vermoeden heeft van een andere onderliggende oorzaak (ziekte), dan zal hij u verder (laten) onderzoeken. Qua medicijnen zijn er bulkvormers, laxeermiddelen. Bulkvormers zijn middelen die dezelfde eigenschappen hebben als voedingsvezels. Je moet hier veel bij drinken, omdat ze anders averechts kunnen werken. Laxeermiddelen gaan de vochtopname tegen en zorgen er zo voor dat er minder vocht aan de ontlasting wordt onttrokken. Daardoor blijft de ontlasting zachter en wordt deze ook een beetje zuur. Dit zet de darmen aan tot bewegen. Er zijn ook laxeermiddelen die de darmwand prikkelen om te gaan bewegen, maar deze worden weinig gebruikt. Bij langdurig gebruik kunnen deze gewenning geven en ook de darmwand beschadigen. In uitzonderingsgevallen kan de huisarts een klysma of lavement adviseren met lauw water. Dit maakt de darm schoon en ruimt de ontlasting op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sorry voor de wiki quote maar ach, het antwoord is er ;)

De hardheid van ontlasting wordt bepaald door de hoeveelheid water die er in de darm aan onttrokken kan worden. Wanneer de ontlasting lang in de darm blijft, kan er veel vocht onttrokken worden, waardoor de ontlasting hard en keutelig wordt. Wanneer de darm weinig tijd krijgt om voldoende vocht te onttrekken, wordt de ontlasting zacht en diarreeachtig. In het vocht zitten mineralen, vitamines en andere nutriënten opgelost, maar ook gifstoffen die we via de voeding opnemen, dan wel in het darmkanaal ontstaan door bv rottingsprocessen. Hoe sneller de darmpassage, hoe minder toxines (maar ook voedingsstoffen) kunnen worden opgenomen. Gezonde ontlasting hoort een aaneengesloten worst te zijn, dus niet keutelig of een serie losse worstjes.

In de bron kun je alles lezen wat je maar wilt weten over je ontlasting :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenminste 1,5 liter water e.d. drinken per dag is het minimum.
Eet meer vezels zoals volkorenbrood (dat is brood dat van volkorenmeel blijkt te zijn gemaakt), muesli en vezelrijkfruit te eten. Dat vergroot de doorstroomsnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij. Maar goed lezen dit is geen adviesgerichte vraag.
Altijd heel hard is niet goed, het beste is vast maar soepel. Zodra het kleine harde stukjes worden is het niet goed. Aambeien is ook echt geen pretje dus ik zou er wat aan doen. Producten met veel vezels, voldoende vet en goed drinken is dan aanbevolen. Eet fruit en drink vruchtensap, probeer eens All Bran plus, dit helpt erg goed of doe eens zemelen door yoghurt 's morgens bij het ontbijt. Vezelrijke voeding en voldoende drinken in combinatie met voldoende beweging zijn dus nodig.
Juist veel zittend werken kan ook schuldig zijn, als je dan ook nog eens weinig tussendoor aan lichaamsbeweging doet.
amc