Heb ik een angststoornis??

Al een geruime tijd loop ik met meerdere lichamelijke klachten.
Huisarts blijft aangeven dat er sprake is van een angststoornis.
Ik heb o.a. de volgende klachten.
- licht gevoel in het hoofd ( gevoel van flauwvallen)
- wazig zien
- hartkloppingen/overslagen
- continu Zenuwtrekken voornamelijk in de benen ( soms ook andere plekken in het lichaam)
- vlekken zien
- vergeetachtig/niet uit woorden kunnen komen

Dit zijn klachten waar ik al een geruime tijd mee loop.
Ben deze week eindelijk doorverwezen naar de neuroloog.
Gisteren een ct scan gehad hier was niks op te zien.
Maar ben wel ten einde raad.
De klachten zorgen er wel voor dat ik op dit moment niet normaal kan functioneren...
Iemand advies??
Kan dit allemaal te maken hebben met een angststoornis??

Toegevoegd na 10 minuten:
Ct scan was van het hoofd trouwens.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een huisarts is geen psycholoog, waarom verwijst hij jou niet door?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb geen idee.
Weet wel dat dit zo geen doen is.
Lig al een paar dagen op de bank.
Ik wil gewoon weer normaal functioneren.
Thecis
6 jaar geleden
Een andere mogelijkheid is een vitamine B12 tekort. Zie hier een link voor de mogelijke klachten:
https://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/zou-ik-een-b12-tekort-kunnen-hebben/klachten-van-een-vitamine-b12-tekort/ Vitamine tekort is iets wat steeds meer onder de aandacht van de artsen komt en de impact daarvan. Ikzelf ben een tijdje behandeld voor allerlei psychologische klachten. Niets hielp en men vond dat ik meer mijn best moest doen etc. Bleek dat ik een ongelooflijk B12 tekort had. Daar had even niemand aan gedacht.... Ik heb al inmiddels al meerdere huisartsen EN psychologen horen pleiten om vitaminegehaltes bepalen onderdeel te laten zijn van een intake. Juist omdat we in de maatschappij hieraan o.h.a. een tekort van binnen krijgen. Baat het niet, dan zal dit onderzoek ook niet schaden. Je kan ook eventueel kijken naar andere vitamine waardes. B12 is de meest bekende.
SimonV
6 jaar geleden
@Thecis. Bedankt. Ik heb deze info toegevoegd aan m'n antwoord.
Ritsuka
6 jaar geleden
Genoemde klachten heb ik wel eens als ik te weinig heb gegeten en/of geslapen. Is dat wel goed bij jou?
Cryofiel
6 jaar geleden
Als bloedwaardes niet alles zeggen over wat er in de rest van je lichaam gebeurt, hoe moet je er dan achter komen? Dat geef je helaas niet aan. Ga hoe dan ook niet zomaar van alles slikken. Dat kan schadelijk zijn voor je gezondheid.
Erna55
6 jaar geleden
De huisarts vermoedt een angststoornis. Om andere zaken uit te sluiten is er een ct- scan gemaakt. De volgende stap is een verwijzing naar professionele hulp.
Heeft de huisarts daarover nog niet met je gesproken na de uitslag van de scan ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik slaap op dit moment wel slechter.
Ik ben ook gestopt met roken dit is de vijfde dag... dus dat slechter slapen zal daar wel mee te maken hebben.
Voorheen had ik geen slaap en/of eetproblemen en had ik deze klachten ook al..
Ik heb de Ziekte Van Crohn en word ik bij elke controle gestest op b12 tekort.
Deze waarden zijn altijd goed.
Oxazepam heb ik 2 a 3 weken geleden voorgeschreven gekregen van de huisarts.
Ik merk niet echt dat ik wat rustiger word.
Ik lig nu al een paar dagen op de bank en ben het inmiddels wel beu.
Als ik ga staan krijg ik dat lichte gevoel in mijn hoofd en wil ik weer liggen.
Had dat lichte gevoel al een tijdje alleen nu houd het dagen aan...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna5... ik ben nog niet bij de huisarts weer geweest.
Heb gisteren de scan gehad.
Thecis
6 jaar geleden
@mamavanessie
Al laten kijken naar een ontsteking in de buurt van het evenwichtsorgaan.
Maar houd er rekening mee dat er wellicht ook een psychische oorzaak kan hebben. Daarover kunnen we niet oordelen omdat we:
- geen getrainde artsen zijn
- niet de volledige casus kennen. @Cryofiel
Onderzoek aan haren en slijmvliezen kan ook heel veel extra informatie opleveren. Zeker met het haar kan je zien of er in het verleden "gekke" zaken aan de hand zijn geweest (denk aan een simpel voorbeeld, cocaine gebruik). Is echter een dure methode en wordt o.h.a. niet vergoed zorgverzekeraars.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De neuroloog ging er ook niet vanuit dat er wat mis was met het evenwichtsorgaan.
Dit omdat ik de testjes die ik voordat ik de scan kreeg goed wist uit te oefenen.
1 rechte lijn lopen etc.
SimonV
6 jaar geleden
Ik zag gisteren toevallig een stukje over POTS:
"Als u POTS heeft, kunt u verschillende klachten hebben, zoals duizeligheid, neiging tot flauwvallen, moeheid en hartkloppingen. De klachten treden meestal op of verergeren als u rechtop staat." Ik neem aan dat hierop getest is. https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/aandoeningen/posturale-orthostatische-tachycardie-syndroom/wat-is-pots
MarBet
6 jaar geleden
Ziekte van Lyme is ook nog een mogelijkheid die wel eens over het hoofd wordt gezien en moeilijk vast te stellen is via bloed etc... dit kan hele diverse klachten opleveren, onder andere de klachten die jij noemt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vraag me af of je hier iets mee opschiet. Een angsstoornis als diagnose zegt niet dat dat alles is en er lichamelijk niets aan de hand is. Maar de relatie tussen lichamelijke verschijnselen en angst kan anders zijn dan je denkt, en zeer bedrieglijk. Ik hou me verre van aandragen van mogelijke, wel of niet vindbare oorzaken.
In plaats daarvn noem iets wat veel voorkomt, vrij onschuldig is, en mensen die stabiel en geestelijk gezond gevonden worden (ook zelf dat vinden) soms denken dat hun hart elk moment kan stoppen: hyperventilatie. Niet omdat ik denk dat jij het hebt, maar omdat het zo overtuigend voelt als iets in de hartsreek, met krampen die uitstralen enzo. Waar he-le-maal niets van waar is (ja, heel toevallig kan het tegelijk, in theorie).
Onzekerheid kan moeilijk te verdragen zijn, maar vraag je af of dat beter wordt door meer mogelijke, en toch niet te checken achterliggend oorzaken te horen noemen. Angst _kan_ (!) wel degelijk zelf de oorzaak zijn, van iets dat zo lichamelijk aanvoelt als onder stroom staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Mammavanessie, Is er al een bloedonderzoek bij jou gedaan?
Zoniet, laat dat dan eerst doen.
Het is heel moeilijk, en eigenlijk onmogelijk om op basis van jou gegeven informatie een concreet antwoordt te geven, maar het kan iets met je schildklier te maken hebben.
Hoe komt je huisarts bij een angststoornis als diagnose? Heb je daar al eerder last van gehad?
In ieder geval, laat je bloed eerst testen, lijkt mij wel zo logisch om dat eerst te laten doen, daar kan men al heel wat wijzer uit worden. Veel sterkte!

Antwoorden (1)

Je geeft een aantal lichamelijke klachten maar schrijft niet over je geestelijke toestand of je situatie. Het is onmogelijk om op basis van deze gegevens een diagnose te stellen via dit forum; dat kan alleen een arts, psychiater of gezondheidspsycholoog na een uitgebreide intake.

De lichamelijke klachten (zeker hartkloppingen en spiertrekkingen) kunnen zeker wijzen op een angststoornis. Het is bij deze symptomen ook het eerste waar ik aan denk. Een voor de hand liggende aanpak is uitsluiten lichamelijke oorzaken, voorschrijven van een lichte dosering oxazepam en doorverwijzing naar een psycholoog voor diagnostiek en eventuele therapie.

Het is trouwens een misverstand dat je bij een angststoornissen bewust bang of angstig bent voor van alles en de hele dag zit te trillen als een rietje. Het kan een onbewuste angst zijn voor iets specifieks waar je jezelf niet van bewust bent. Onbewust houdt dat je wel bezig, wat leidt tot onder andere concentratieproblemen en vergeetachtigheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Dat is een veel beter antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Prima antwoord, alleen ik zou niet stoppen bij de diagnose angststoornis.
Een angststoornis heeft ook een oorzaak en die oorzaak is hetgeen de spiertrekkingen e.d. kan veroorzaken. (het kunnen meerdere oorzaken zijn) Aangezien er al een aandoening is, namelijk de ziekte van Crohn zou ik kijken naar tekorten.
O.a. magnesium wordt hier in combi met Crohn genoemd. http://www.vechtterug.nl/mineralen/magnesium/
(er is meer onderzoek, maar ook meer opties naast Mg.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd: kijk toch eens waar je "informatie" vandaan komt, nu die "vechtterug". Op z'n gunstigst een club hypochonders, (mensen die alle mogelijke kwalen vermoeden) die inspelen op angst voor Big Pharma. En ongunstiger (en waarschijnlijker!): fake-ideële club, en in het echt lokportaal voor een kwakzalvers kliniek in Zwitserland, waar je met hokus pokus onderzocht wordt op vage en niet bestaande onbalansen enz. Genaamd: Global Diagnostics. https://kloptdatwel.nl/2015/08/10/de-bodyscan-van-vitatec-global-diagnostics-een-apk-voor-uw-portemonnee/ Een club die onzekere mensen leegschudt. En dat is jouw informatiebron. Onverantwoord
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd: Vergeten: waarom is het een lokportaal, die zogenaamde club "vecht terug" ? Kijk maar eens op hun 2e tabblad: http://www.vechtterug.nl/preventieve-maatregelen/wat-is-er-aan-de-hand-met-uw-gezondheid/ Er is vooral iets aan de hand met een bankrekening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat om de informatie die er staat en dan specifiek om een back-up van de info die ik geef.
Het is niet mijn bron, het is een bron. Ga meer even een paar dagen lezen en probeer dan misschien een keer een inhoudelijk reactie te geven.
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=crohn+magnesium+research
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=crohn+magnesium+research+NCBI
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is de bron die jij geeft, dus het is jouw bron. Een bron van onzin. Gevaarlijke onzin, want bij een een vraag over een medisch onderwerp moet je antwoord uit een _betrouwbare_ bron komen. Goegelen kan iedereen. en URL's plakken ook. Als je inhoudelijke reacties wilt, zeg maar op welk discussieforum, en waarover. In een bericht aan mij, Ik ga hier niet discussieren, ik wilde je alleen attent maken op de kwaliteit van je bron. Over info heb ik niets gezegd, dat is voor mij non-info, na het zien van je bron. Hier laat ik het bij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"jouw" geeft een bezit aan. Zou best leuk zijn als google.nl nu van mij zou zijn. Wat ik belangrijk vind is dat de informatie die ik geef op de pagina waarna ik link klopt.
Wie die info geeft maakt niet zoveel uit, hun info over Magnesium klopt. Je noemt iets onzin, zonder ook maar iets inhoudelijks te zeggen. Dat is een zeer laffe manier van discussiëren, want je trekt zo mijn informatie in twijfel, zonder iets over die info te zeggen.