Wat betekent die pijn op de borst?

Eens in de zoveel tijd heb ik pijn op de borststreek. Alsof er een olifant op mijn borst zit. Ik kan dan ook niet goed doorademen.
Ik ben er al eens halsoverkop mee naar het ziekenhuis gegaan. Er werd een longfoto gemaakt, en moest aan zo'n hartbewkingsding maar ze zagen niks alarmerends.
Het komt plotseling opzetten, is echt heel vervelend en pijnlijk, en gaat na een tijdje weer vanzelf weg.
Wie heeft deze ervaring ook, en wie weet wat het zou kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een volstrekte leek op medisch gebied, maar wellicht is het zinvol om erachter te komen op welke momenten, in wat voor situaties die pijn zich voordoet. Zit er een patroon in of is er geen peil op te trekken?

Het beste antwoord

Heb ik ook gehad. Ook diverse keren naar de huisartsenpost geweest en elke keer helemaal niets. Hartmonitor, spray onder mijn tong, goede bloeddruk, hartslag, longen in orde. Maag onderzoek, Alles. En helemaal niets.

Uiteindelijk heb ik een antwoord gevonden. Het is een beetje anders, maar het klopte bij mij en het heeft me geholpen.

Het was bij mij namelijk van psychische aard. Namelijk dat mijn leven altijd in bedwang is gehouden en is gecontroleerd. In mijn jeugd en in mijn volwassenheid wilde ik dit nog.
Het was alsof mijn hart tussen een bankschroef zat en mijn moeder die bankschroef aandraaide.
Heel beknellend gevoel, maar absoluut iets waarmee ik kon werken. Ik heb nu mijn leven meer in mijn eigen handen genomen en de invloed van mijn moeder bij haar gelaten. Hierdoor heeft mijn hart meer rust en vrijheid gekregen en is die druk op de borst afgenomen en heftigheid een aantal keren.

Mijn werkelijke Ik wilde vrij kunnen zijn, maar was nog steeds in bedwang.

Hier ben ik uiteindelijk achtergekomen via Hypnotherapie. Ik weet nu waar dit psychisch vandaan komt en daar kan ik mee aan de slag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. Ik zal er zeker over nadenken.
Plus van mij. (al was het alleen al om die idiote min te compenseren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En van mij ook een +, want jouw ervaringswijsheid kan heel waardevol voor de vraagsteller zijn.

Andere antwoorden (8)

Niet mee rond lopen. Direct naar de dokter. Het lijken op klachten als angina pectoris. Dat is dat een vernauwing in je kransslagader.
Vaak krijg je van de huisarts een tabletje voor onder de tong of nitrospray toegediend.
Kijk in je familie od er erfelijke factoren mee kunnen spelen maar neem het in ieder geval serieus.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kan een voorbode zijn van een hartinfarct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan op een ontsteking duiden. Wanneer de pijn erger wordt moet je zeker naar de huisarts gaan, het liefst nu al. Wees niet bang voor iets als een hartaanval, datvoelt als een grote strakke band om de borststreek. Maar ga toch naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als andere dingen zijn uitgesloten kan het ook nog domweg spierkramp of spierpijn zijn. Pijnlijk, adembenemend in negatieve zin en niet alarmerend al voelt het op dat moment wel zo.
Als je erg ongerust bent: overleg met je huisarts of er een controle-onderzoek kan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je op dat moment last van spanning of stress, en adem je dan daardoor vanuit je borst, in plaats van uit je buik.

Probeer op het moment dat je er last van hebt je te concentreren op je ademhaling. Ga diep ademhalen en zorg dat die adem uit je buik komt. Bij elke inademing moet je buik dus even intrekken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens onderstaand artikel zou het een probleem met de kransslagaders kunnen zijn. Angina pectoris.

http://www.gezondvgz.nl/d_116
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de klachten iedere keer hetzelfde zijn en er toen met die hartbewakingssessie niets gevonden is, lijkt me het geen acuut probleem. Het zou inderdaad angina pectoris kunnen zijn maar ook hyperventilatie. Het best kun je samen met je huisarts uitzoeken wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kennis van mij heeft verschillende malen dezelfde klachten gehad zoals je nu beschrijft. Zo erg dat na het bellen van 112 er een ambulance kwam om diegene af te voeren naar het ziekenhuis. Na heel veel onderzoeken bleek dat er veel maagzuur was. Pantazol werd voorgeschreven (een maagbeschermer).
Wanneer de klachten opspelen,ondanks de voorgeschreven medicatie dan gebruikt deze persoon een tablet rennies. Dat helpt dan zeer snel.
Ik kan natuurlijk niet beoordelen of de klachten van jou exact hetzelfde zijn en ik zou zeker aanraden om bij pijn op de borst en benauwd gevoel direct professionele hulp te vragen.
Wat ik met mijn antwoord wil zeggen is dat we soms het ergste denken van klachten. en soms kan het erg meevallen.
Ik hoop dat dit ook voor jou zo geld.
Sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook kramp in de borstspieren zijn of zelfs uitstraling vanuit de rug.
Vermindert het vrij snel na rust, naar de dokter, blijft het echt langer en is je bloeddruk etc verder goed, gewoon dimmen, omdat de arts immers al gekeken heeft en niets alarmerends gevonden heeft.
Ik denk NIET aan angina-pectoris, omdat dat samen met andere gelijktijdige klachten gepaard gaat.
Ben je er zeer ongerust over, laat je dan evenzogoed niet weerhouden naar de arts te gaan.
Maar ook kou op borts- en rugspieren kunnen dit soort klachten veroorzaken en deze houden langer aan , soms enkele dagen.
Dan is een hartprobleem onwaarschijnlijker, zeker als je jong en verder gezond bent.
Het wordt snel kouder en met bv. het rijden op een motor met bezweet lichaam kunnen je spieren behoorlijk gaan klieren. Dat is pijnlijk maar ongevaarlijk.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is hierop geen zinnig antwoord te geven omdat het alleen maar gissen wordt.
Als je er weer eens last van krijgt, probeer dan direct bij een arts te komen.
In dit geval zou ik zeker een second opinion aanvragen, want van je hart heb je er maar één.