Kan je je keel/slokdarm verbranden?

Ik heb eergisteren aardappel kroketjes gegeten.. Deze waren nog extreem heet... Ik was te snel met eten en er bleef een stuk hangen in mijn keel / slokdarm hangen... Dit heb ik niet weggespoeld met water ofzo.. Vandaag nog steeds last met slikken eten en drinken.. Is dit toeval of kan ik mijn binnenste verbrand hebben..? Zo ja wat kan ik hier aan doen?

Bedankt!!
Groet!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
62.6K

Het beste antwoord

Heel veel kans dat je je slokdarm inderdaad verbrand hebt. Je zal nog wel enkele dagen last hebben bij het slikken of zelfs het gevoel hebben dat er wat vasthangt in je keel.

Zorg dat je je keel wat ontziet de komende dagen. Dat doe je door geen zure, pikante of anders irriterende stoffen te eten of te drinken. Vermijd misschien zelfs koolzuurhoudende drankjes (dus drank met gas, zoals spuitwater/cola/limonade/...)

Wellicht zijn erg warme of erg koude voedingsstoffen ook te vermijden, omdat je slokdarm nog steeds beschadigd is.

Verder goed kauwen op je eten of zacht voedsel eten, zodat er geen harde stukjes schuren tegen je slokdarm.

Beterschap! Over enkele dagen ben je er in principe vanaf. Indien niet: toch even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Gewoon goed in de gaten houden wat je eet en drinkt.. Even aankijken hoe het dan opknapt;)

Andere antwoorden (6)

Je kunt zeker je slokdarm verbranden, denk dat in jou geval niet heel heftig is. De pijn kan inderdaad veroorzaakt zijn door die aardappelkroket, waarschijnlijk is het gewoon goed geïrriteerd. Als je het niet vertrouwd zou ik als jou was nog even langs de dokter gaan, just to make sure! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alles verbranden, dus je keel en slokdarm ook. Ik weet zo niet wat je er aan kan doen maar dat weet je huisarts-assistente vast wel 8-) Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan, want de keel kan net zoals andere lichaamsdelen ook verbranden. Je kunt het beste even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt je slokdarm inderdaad verbrand toen. En waarschijnlijk omdat je te snel gegeten hebt bleef er ook een stukje in je keel hangen. Je had het eigenlijk meteen moeten wegspoelen met water want dit soort dingen kunnen schadelijk zijn voor je slokdarm. In het ergste geval kun je zelfs slokdarmkanker oplopen van te vaak te hete dingen doorslikken, maar dan praat ik echt over enorm vaak. En je kunt er dagen later inderdaad nog last van hebben. Te heet en te snel, dat was een flinke schok voor je slokdarm. Mijn tip hierbij is vooral blijven drinken en het liefst geen hete dranken. Het gaat vanzelf weer over, het heeft alleen even tijd nodig. En in het vervolg toch maar iets voorzichtiger eten... ik maak deze fout zelf ook regelmatig maar dan krijg ik ook last van mijn maag. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
En mocht het na een aantal dagen nog niet over zijn is het goed om er even mee naar de dokter te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ook daar kun je je branden, lekker even regelmatig wat kouds drinken of een waterijsje nemen. Paracetamol mag je ook nemen dan gaan de klachten vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, dat doet zo'n zeer altijd hé, jeetje. Echt dat je het doorslikt vanuit een reflex omdat je je mond anders verband, en dat je dan pas naar een paar seconde een hevige pijn voelt. Ik ken het. Maar bij mij is het altijd een keer pijnlijk maar heb er daarna geen last meer van. Dus ik concludeer dat het misschien echt wel fiks geïrriteerd is. Ik zou even naar de huisarts gaan, gewoon even ter controle. Het kan zijn dat je een klein blaartje in je slokdarm hebt.