hoe oud moet je zijn voor een borstverkleining?

ik ben 16 en ik wil een borstverkleining. want ik heb echt last van mijn nek en rug. plus ik voel me niet goed in kleren die ik koop. ik heb D90 maar normaal gezien draag ik maat s maar door mijn borsten moet ik altijd L of xl nemen en dat is echt niet leuk. kan ik op men 16de een operatie doen want ik kan echt niet wachten op men 18?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Antoni
3 jaar geleden
Misschien kan je door bepaalde oefeningen je nek- en rugspieren versterken? Laat je hierover eens voorlichten, zo raad ik je aan. Een borstoperatie lijkt mij hoe dan ook heel ingrijpend, zowel lichamelijk als geestelijk.
tinus1969
3 jaar geleden
Ik denk dat er hoe dan ook mee moet beginnen naar de huisarts te gaan. Zelfs al blijkt dat je nu te jong bent, dan is er wel al een eerste aantekening in je dossier dat dit je wens is. Dat maakt het later makkelijker om aan te tonen dat je wens tot borstverkleinign niet een bevlieging is, maar serieus.
Amadea
3 jaar geleden
ZIe ook https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/217293/oud-borstverkleining/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In overleg met je huisarts zijn er wellicht andere oplossingen mogelijk. Als je huisarts geen problemen ziet, kan er vast een uitzondering worden gemaakt. Probeer dapper te zijn om naar je huisarts toe te gaan. Je mag altijd iemand meenemen waar je je veilig bij voelt.

Antwoorden (1)

Op de middelbare school had ik een klasgenootje, die was veertien toen de operatie gedaan werd, omdat het medisch noodzakelijk was. Zij was heel klein en had een nog grotere maat. En haar rug vergroeide door het krom lopen.

Maar als ik jouw verhaal zo lees, valt me iets op. Je zegt dat je maat S hebt van lichaam, maar je draagt omvang 90. Het lijkt er op dat je niet de juiste behamaat draagt: waarschijnlijk zou je ongeveer 70G moeten dragen. Want als je maat S of XS hebt, draag je omvang 70 of 75. Bij XS is dat omvang 65 of 70.
Je zou eens naar een goede lingeriespeciaalzaak met een grote maten collectie kunnen gaan en je laten adviseren voor de juiste behamaat. (En dan bedoel ik een échte speciaalzaak, geen Livera of Hunkemöller). Je zult zien dat je kleding beter staat en je rugpijn hopelijk snel verdwijnt. Alleen blouses blijven altijd een probleem, maar het hangt er ook vanaf waar je je kleding koopt. Dus stap ook eens binnen bij winkels waar je normaal nooit komt.
Bij sommige (goedkopere) winkels/merken houden ze er geen rekening mee dat vrouwen ronder kunnen zijn. En recht je schouders. Je houding is ook belangrijk, want ook een verkeerde houding kan zorgen voor rugpijn.