Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je huid op bepaalde plaatsen anders reageren of helemaal niet bij een allergeen?

Stel dat je allergisch bent voor wolvet.
Nu smeer ik wolvet op twee verschillende plekken op mijn huid.
De ene plek is een warme plek in een huidplooi bedekt met kleding.
De andere plek is op gladde huid, zonder bedekking.
Kan het dat er dan op de ene plek wel een allergische reactie ontstaat en op de andere plek niet.
Graag ervaringen.

KleinDuimpje
een week geleden
Ik weet dat irritatie geen allergie hoeft te zijn.
Denk bijvoorbeeld aan het vele handen wassen tijdens corona en heel veel mensen kapotte handen hadden.
Vaughn
een week geleden
"Nu smeer ik wolvet op twee verschillende plekken op mijn huid." -
Waarom zou je dat doen?
Inekez1
een week geleden
Als je dit vraagt omdat je uitslag krijgt in die warme huidplooi en niet op je gladde huid, dan heeft dat wellicht helemaal niets te maken met een allergie en ook niet met wolvet. Wolvet, of welke vettige zalf dan ook, kan goed werken tegen te droge huid. Maar in die warme huidplooi is je huid waarschijnlijk juist al te vochtig. Met een vettige zalf daarop kan je huid helemaal niet meer ademen en opdrogen en wordt het alleen maar erger. Dat heeft niks met allergie te maken.
KleinDuimpje
een week geleden
Ik heb twee soorten crème.
In de huidplooi moest ik zinkzalf smeren. Deze had ik gekocht in Duitsland. Resultaat is eczeem met kloofjes en blaasjes. Nu blijkt dat ze in deze zinkzalf wolalcohol gedaan hebben. De huisarts denkt daardoor aan een wolvet allergie.
De andere crème is fucidin zalf. Gekregen op doktersrecept. Ik krijg altijd ontstekingen door ingegroeide haren. Omdat ik dat nu echt continu heb, vaak op 3 plekken tegelijk, moet ik fucidin op zo’n plekje doen. Ik zie dat daar ook wolvet inzit. Maar ik heb het nu onder mijn wenkbrauw aangebracht en krijg geen reactie.
KleinDuimpje
een week geleden
Inekez1,
Dat dacht ik ook, maar zinkzalf houdt droog, maar de wolalcohol niet. Ik dacht ook aan een irritatie door het wolvet. Dus geen allergie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing