Kan je adem inhouden onder water schadelijk zijn?

Ik ben net wezen zwemmen en had zolang me adem ingehouden dat ik op een gegeven moment echt niks meer had maar ik vroeg mij dus af of dit schadelijk is. Als je bewusteloos raakt is het natuurlijk te ver maar kan de fase hiervoor ook schadelijk zijn.

9 maanden geleden
1.3K
erotisi
9 maanden geleden
Toch kunnen sommige mensen veel langer hun adem inhouden. Freediving is een discipline waarbij je zo lang mogelijk onder water blijft, zonder extra zuurstof. Het wereldrecord “statische apneu” staat op naam van Stéphane Mifsud. Hij slaagde erin om meer dan 11 minuten zijn adem in te houden, liggend in een zwembad met het hoofd onder water. Dat klinkt niet echt gezond en waarschijnlijk ìs het ook niet gezond. Verschillende studies tonen dat competitief freediven op lange termijn mogelijk je cognitieve vermogens en je hersenen aantast.

Antwoorden (1)

Verschillende studies tonen dat competitief freediven waarbij je zo lang mogelijk onder water blijft op lange termijn mogelijk je cognitieve vermogens en je hersenen aantast.
9 maanden geleden