Kunnen nekklachten je emoties beinvloeden?

Ik heb met enige regelmaat last van mijn nek, veel pijn en daardoor hoofdpijn en pijn in arm(en). Dit komt dan door een nekwervel die zenuwen afklemt. Nu heb ik alleen wel eens het idee dat wanneer ik daar last van heb dat ik ook wat somberder ben dan anders (normaal vrolijke frans). Zou dit mogelijk zijn of komt het gewoon door de pijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

uiteraard kan dat.
Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dus als je lichamelijke klachten ervaart, heeft dit vaak ook invloed op je geestelijk welzijn. Emoties (dus de manier waarop jij naar buiten treedt) zijn hier onderdeel van.
De oorzaak ligt dus met name in de continue pijn die je ervaart welke jou zowel lichamelijk als geestelijk beïnvloed.

Toegevoegd na 18 minuten:
Citaat:
Emoties steunen volgens Damasio, net als lagere mechanismen van bioregulatie zoals ‘genot en pijn’, in belangrijke mate op het registeren van lichamelijke veranderingen. Inderdaad blijkt uit PET-scan onderzoek dat de hersenregionen die pijnsignalen uit het lichaam verwerken ook betrokken zijn bij het voelen van emoties. Omgekeerd geldt dat als men situaties van droefheid, angst, kwaadheid voor de geest haalt dat daardoor de hersenactiviteit toeneemt in de hersenstam, hypothalamus, amydala, thalamus, somatosensorische cortex en anterieure cingulaire cotex; dezelfde gebieden die ook bij de verwerking van affectieve-motivationele dimensie van pijn betrokken zijn.
Dus zowel pijn als emoties ontstaan door het verwerken van lichamelijke signalen in overlappende hersenregio’s.

Toegevoegd na 18 minuten:
Misschien wat technisch verhaal, maar geeft aan dat pijn in de hersenen ook een emotionele verbinding heeft.

Dus nogmaals antwoord; ja dat kan / is zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het kan door de pijn komen zoals jij al zegt,
pijn is een niet zo erg leuke gevoel, bij dit gevoel kan je naarmate je het veel voelt ook erg down worden , denk maar aan als je geen pijn hebt en alles goed gaat ,dan word je zoals jij zegt (ligt aan het karakter) een vrolijke frans !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jeetje het lijkt wel alsof ik me eigen lees, heb het nml ook dat een blokwervel een zenuw beklemd.
hierdoor veel pijn.
toen ik het net had, nu alweer 15 jaar geleden, wat was ik anders, vooral omdat ik altijd heeeeeel gedreven was in mijn sport etc en ineens kon dat niet meer.
ook door therapie werd ik enorm moe en mensen om je heen snappen gewoon niet dat je iets mankeert, dus hups weer een reden om je rot te voelen of niet lekker of onzeker.
en als je pijn hebt dan hang je al snel in elkaar van, blehhh.
weer niet of je pijnstillers slikt, maar ook hiervan kan je uit je normale doen komen.
sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je je onprettig voelt beïnvloedt dat je emoties. Ik heb een half jaar met een nekhernia gelopen (ook een afknelling van zenuwbanen) en werd er hopeloos van.

Andersom klopt het verhaal ook. Ik ben een jaar geleden geopereerd, was de dag erna volledig pijnvrij en het afgelopen jaar is een van de mooiste uit mijn leven.

Ik ben nu al gelukkig als ik een uur in een bos kan lopen en erna een cappucino op een terras kan nemen. Het is soms ook simpel om gelukkig te zijn.

Sterkte!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! En wat fijn dat het met jou nu zo goed gaat!!! Moet idd een heerlijk gevoel zijn!