Waarom zitten rolstoelers vaak zo "strak" rechtop?

Ik was in een lunchcafé. Daar zag ik twee meisjes aan een tafeltje zitten. Het ene meisje zat "normaal", het andere zat strak rechtop.

Pas later zag ik de rolstoel die naast dat laatste meisje stond.

Toen bedacht ik me dat ik rolstoelers wel vaker zo "strak rechtop" zie zitten, onafhankelijk van of ze in een rolstoel of elders zitten.

Waarom is dat? Moeten ze wel, omdat ze bepaalde spieren niet kunnen gebruiken en daarom om die manier moeten zitten om een stabiele houding te verkrijgen? Is het om medische redenen aangeleerd? Of is er een andere reden voor deze manier van zitten?

Cryofiel
een jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Dit zijn ze gewend. Rechtop zitten helpt rolstoelgebruikers op vele manieren, waaronder:
• Gezondheid: een rechtopstaande houding helpt bij de vertering van voedsel en de ademhaling;
• Stabiliteit: een rechtopstaande houding is stabieler;
• Gewichtsverdeling: bij rechtop zitten wordt het lichaamsgewicht gelijkmatig verdeeld – dit helpt het risico op doorligwonden te verminderen;
• Comfort: wanneer het lichaamsgewicht gelijkmatig wordt verdeeld, is het comfortabeler voor de gebruiker;
• Houdingsproblemen voorkomen: rechtop zitten helpt de kans op het ontwikkelen van misvormingen van de wervelkolom in de toekomst te verminderen;
• Eigenwaarde en zelfvertrouwen: rechtop zitten kan ervoor zorgen dat rolstoelgebruikers zich beter in hun vel voelen.
SimonV
een jaar geleden