Kun je een langdurige bloedneus krijgen van roken?

Ik ben afgelopen week een week op een jongerenvakantie geweest, en zoals zo veel jongeren heb ik de slechte gewoonte dat ik tijdens een feestje of vakantie wel eens rook. Normaal ben ik redelijk beheerst in de hoeveelheid en rook ik dus niet zoveel, maar afgelopen week liep een beetje uit de hand (ongeveer 20 per dag) x 6 dagen.

Inmiddels ben ik weer een aantal dagen thuis.

Ik heb echter sinds dat ik gestopt ben sinds donderdag last van slijm/snot met bloed er door heen. Ik heb hierbij zelf al een paar conclusies kunnen trekken.

1. Het komt uit mijn (voor mij) rechter neusvleugel
2. Het komt niet uit mijn longen of keel, zuiver bij de neus
3. Als een half uur niet mijn neus gesnoten heb, snuit ik bloed.
4. Dit bloed is intents donkerrood, niet “gewoon bloedrood”

Wat kan dit zijn, waardoor komt dit? is dit een irritatie ofzo?

Ps: ik hoef niet helemaal een propaganda verhaal over hoe slecht roken is. Dat weet ik zelf ook wel. Waarom ik het doe heb ik geen verklaring voor maar dat het slecht voor je is staat onomstotelijk vast. ik ben er niet verslaafd aan en kan gerust maanden zonder. ik vindt het alleen met gelegenheden gewoon een heerlijke, maar slechte gewoonte.

Amadea
een jaar geleden
Beter laat je dit door een arts uitzoeken, want het is niet normaal als een neusbloeding langdurig blijft bestaan.
tinus1969
een jaar geleden
Eens, hoe dan ook naar ee huisarts. Roken kan idd je slijmvliezen irriteren, maar ik vind dit opvallend veel.
popeye
een jaar geleden
Ik rook al jaren, ik ken vele mensen die nog langer roken, maar dat met een bloedneus langdurig heb ik nog nooit eerder gehoord. Dus mijn antwoord is: Nee!
crispy
een jaar geleden
Langdurig een bloedneus is een reden om uit te laten zoeken waarom dat is en er iets aan te (laten) doen.
Het lijkt me stug dat dit door het roken komt, maar je kunt het niet met zekerheid uitsluiten. Hoe dan ook, die bloedneuzen zijn niet normaal dus daar moet je een arts voor raadplegen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Roken zorgt voor beschadigingen aan bloedvaten. In je neus zitten allemaal kleine haarvaatjes. Eventueel alcoholgebruik tijdens zo'n vakantie kan ook het een en ander uitrichten.
https://mooiegezondebenen.nl/wat-doet-roken-met-je-vaten-en-tips-om-te-stoppen/

Antwoorden (1)

Volgens onderstaande informatie kan roken een oorzaak zijn van neusbloedingen. Alcoholgebruik ook. Misschien dat dat ook aan de orde was.
Eventueel overmatig alcoholgebruik kan de bloedstolling verminderen. Ik zeg niet dat dat aan de orde was maar bij jongerencampings heb je toch een beetje die associatie.
Toegevoegd op 08 augustus 2022 06:46: tekst
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden