Waarom blijf ik afvallen terwijl ik meer ben gaan eten?

Hoi,
Ik ben een meisje van 16 jaar, 153cm en 34-35kg (veel te weinig dus) en ik moet aankomen. Ik heb deze week elke dag een extra chocoladereep (boven op wat ik normaal al eet) gegeten en merk dat ik maar niet aankom. Ik eet het meestal net voor het slapen gaan, want dan slaap ik beter. Ik verwacht dan ook dat ik de volgende ochtend heel opgeblazen ben, maar dat is dus nooit het geval! Het lijkt wel alsof ik die hele reep er weer uit geplast / gepoept heb. Ook blijf ik afvallen terwijl ik min. 2500 calorieën per dag eet. Ik merk wel dat ik sneller afval als ik meer ga eten en minder snel als ik minder eet. Maar ik kan natuurlijk niet niks gaan eten en ik wil gewoon dat dit oplost en ik normaal kan eten! Ik ben al overal op getest (bacteriën, bloedonderzoeken, scopie’s, mri, schildklier, etc) en de dokters kunnen ook maar geen verklaring vinden. Ik snap dat het trouwens beter met gezonde voeding kan dan chocola enz maar ik moest een snel, calorierijk en niet vullend iets hebben. Verder eet ik gezond en gevarieerd. Mijn bloedwaarden en vitaminen zijn ook allemaal goed. Ik heb wel begin 2021 COVID gehad en lang daarna long-COVID klachten ervaren, maar de dokters zeggen dat dit daar niks mee te maken kan hebben.

Weet iemand wat dit kan zijn? Bedankt!!

2.1K
tinus1969
2 jaar geleden
Sport je? Getest op ziekte van Graves? Je hartslag is normaal?
Ritsuka
2 jaar geleden
Ben je bij een dietist geweest? Die kan je helpen met een gezond voedingsschema om aan te komen

Antwoorden (1)

Sommige mensen hebben van nature een hoge stofwisseling. Het lichaam verbruikt dan in rust meer energie dan normaal. Hierdoor is het moeilijk om aan te komen. Vooral het lichaam in de groei, op een leeftijd tussen de 12 en 20 jaar, verbruikt meer energie. Ondergewicht komt dan ook vaker voor bij jongeren.
Wie aan wil komen, denkt al gauw aan gebak, snoep, koek en frisdrank. Dit zijn inderdaad de producten waar velen van aankomen. Maar wie in gewicht wil aankomen, zal merken dat deze producten niet helpen. Bovendien stelt één extra chocoladereep weinig voor... Wil je echt aankomen, dan zal dit op een verantwoorde en gezonde manier moeten gebeuren door de stofwisseling op gang te houden. Minimaal om de drie uur eten is hierbij van belang. Het lichaam wordt zo continue van brandstof voorzien en zal hierdoor geen reserves gaan aanspreken.
Calorierijke voeding helpt om in gewicht aan te komen, maar dit betekent niet dat calorierijk ook ongezonde voeding moet zijn. Voedzame voeding die tevens calorierijk is: pasta, rijst, aardappelen, vlees, fruit, zuivel en eieren.
.
“De dokters kunnen ook maar geen verklaring vinden”: je begrijpt dat de kans klein is dat wij deze dan wel zouden hebben. Misschien kun je met een diëtist nog eens uitgebreid je voedingspatroon doornemen.
Toegevoegd op 06 januari 2022 10:01: tekst
SimonV
2 jaar geleden
Gwynnho
2 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Stofwisselingsziektes en sneller metabolisme zijn het geval niet, want daar ben ik helemaal op onderzocht en er zijn geen afwijkingen gevonden. Ik eet verder gezond en krijg al mijn voedingswaarde binnen, maar de dokters raden ook aan om snel en calorierijk voedsel te eten (wel in balans) om het proces als het ware een boost te geven. Ik loop al bij een diëtiste en die heeft ook geen raad. Ik heb mijn eten bij gehouden en ze zegt dat ik hierbij niet zou moeten afvallen. Ik snap dat er weinig kans is dat iemand hier een verklaring voor zou kan hebben, maar misschien is er iemand met hetzelfde probleem.
SimonV
2 jaar geleden
Als je denkt dat je van een reep van 500 kcal per dag aankomt, valt er nog winst te behalen. Je zou kunnen proberen minstens 3000 kcal per dag gezonde voeding te gaan eten, natuurlijk na overleg met je diëtiste.