Hoe kan het dat mijn hart altijd enorm hard klopt bij warmte en het vooral in mijn hoofd bonkt?

Als ik een te dikke trui aan heb en ik krijg het warm, dan begint mijn hart sneller te kloppen en voel ik mijn hoofd bonken. Dit ‘hoor’ ik ook erg hard in mijn hoofd (schedel) in mijn oren. Idem voor als ik in bad zit (eigenlijk kan ik dat niet). Het lijkt alsof ik niet tegen warmte kan, ontzettend apart en vooral heel erg lastig.

Dat ik mijn hart voel bonken in mijn hoofd/oren is ook vrij heftig om the ervaren. Dit zakt enkel en alleen als ik het weer koeler heb.

Ik heb al diverse keren bloed geprikt maar hier komt eigenlijk niets uit, enkel en alleen dat mijn ijzeropslag (ferritine) aan de lage kant zit. Niets om mij zorgen over te maken, aldus de huisarts. Ik heb echter dagelijks zeer veel last van mijn klachten.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Wellicht heb je last hebt van warmte-intolerantie. Dan is het lichaam niet in staat zichzelf goed af te koelen. Het hart kan dan sneller gaan kloppen om nog efficiënt genoeg te werken.

Degenen met hitte-intolerantie kunnen een aandoening hebben die dysautonomie wordt genoemd en die hun autonome zenuwstelsel aantast.
Het autonome zenuwstelsel helpt bij het reguleren van automatische functies van het lichaam, inclusief de reactie van het lichaam op warmte.
Verschillende medische aandoeningen kunnen dysautonomie veroorzaken, waaronder:
• suikerziekte
• stoornis in alcoholgebruik
• ziekte van Parkinson
• Guillain-Barré-syndroom
• mitochondriale ziekte

Andere oorzaken van warmte-intolerantie zijn onder meer:
• Leeftijd: baby's, kinderen jonger dan 4 jaar en oudere volwassenen kunnen gevoeliger zijn voor de hitte. Deze gevoeligheid verhoogt hun gevoeligheid voor hittegerelateerde ziekten, zoals een hitteberoerte.
• Medicatie: sommige medicijnen veranderen de reactie van het lichaam op warmte, bijvoorbeeld door de zweetproductie te verminderen. Anticholinergica, die veel psychiatrische aandoeningen en de ziekte van Parkinson kunnen behandelen, kunnen het zweten verminderen en de warmtegevoeligheid verhogen.
• Sensorische problemen: sensorische verwerkingsstoornis, evenals sensorische problemen die soms gepaard gaan met autisme , kunnen een persoon gevoeliger maken voor warmte.
• Neurologische aandoeningen: medische aandoeningen die de hersenen en het ruggenmerg aantasten, zoals ruggenmergletsel en MS, kunnen de warmtegevoeligheid verhogen door de manier waarop het lichaam of de hersenen warmte verwerken te veranderen of door het vermogen van het lichaam om de temperatuur te reguleren te remmen.
• Endocriene systeemproblemen: het endocriene systeem helpt het lichaam bij het reguleren van een breed scala aan functies. Aandoeningen zoals de ziekte van Graves, een schildklieraandoening, kunnen de warmtegevoeligheid verhogen.
• Minder fysiek fit zijn: voor sommige mensen is warmte-intolerantie een teken van een slechte cardiovasculaire en respiratoire fitheid. In 2014 ontdekten onderzoekers dat mensen die meer tekenen van hitte-intolerantie vertoonden, ook fysiek minder fit waren.

Een hogere hartslag kan ook veroorzaakt worden door hartproblemen, maar ik neem aan dat de huisarts dit al uitgesloten heeft.
Als de huisarts zegt dat het niet iets is om je zorgen over te maken, zou je hierop moeten kunnen vertrouwen. Dus waarschijnlijk is het iets onschuldigs.
Toegevoegd op 08 december 2021 09:52: tekst
SimonV