Zijn saline borst implantaten veiliger dan siliconen?

Ik heb verschillende verhalen gehoord over de chronische ziekte BII (breast implant illness) en er was ook pas een documentaire op tv over toxische stoffen die de implantaten bevatten. Zover ik weet is de buitenkant van de saline implantaten ook van silicone gemaakt maar zijn ze ook echt veiliger in het algemeen ? Indien ze I lekken lijkt me dat zoutwater veiliger wordt opgenomen in het lichaam maar welke implantaten zijn het veiligst ? Waar zou ik op moeten letten ?

2.5K
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Wat is precies de functie van borstimplantaten?
LeonardN
2 jaar geleden
@GVstell Om borsten groter te maken.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Wat dachten jullie van reconstrueren na amputatie.

Het beste antwoord

Een aantal jaar geleden is er een grote ophef geweest over lekkende borstimplantaten. Lang verhaal kort gemaakt, een Frans bedrijf heeft wat binnenbochten genomen en industriele siliconen gebruikt in borstimplantaten. Dat zou geen probleem zijn geweest als ze niet waren gaan lekken. Helaas deden ze dat wel. Daarbij waren er nog een heleboel andere zaken die niet goed gingen. Meer in bron 1.

Al met al waren de problemen zo groot, dat Europa een complete wetgeving heeft opgetuigd, namelijk de Medical Device Regulation (MDR) die afgelopen 26 mei 2021 vol van kracht is geworden (van 2017 tot nu was er een overgangsperiode).

De implantaten. Er zijn in basis 2 soorten:
- saline implantaten. Deze bestaan uit een siliconen "zakje" (deze siliconen kunnen dus niet lekken, het zakje is van siliconen) en worden leeg ingebracht. Daarna wordt er steriel saline ingespoten om deze implantaten op te vullen (saline is een 0.7% zoutoplossing, hetzelfde als wat je via een infuus binnen zou krijgen). Dit type implantaat is wat goedkoper, maar schijnt minder vol te zijn.
- siliconengel implantaten. Hetzelfde als hierboven, maar van tevoren al gevuld met een siliconengel. Vrouwen geven aan dat dit type implantaat meer aanvoelt aan echte borsten. Nadeel is dat áls het lekt, je een gezondheidsprobleem hebt.
Meer info in bron 2.

Waar zou je dan op moeten letten?
- Ga naar een gerenomeerd dokter / instelling. Zij hebben de informatie over de implantaten en de verschillende fabrikanten
- Vraag na of zij al voldoen aan de MDR (de fabrikanten moeten al quality agreements opgestuurd hebben naar hun klanten). Degene die het serieus nemen, zouden dit op orde moeten hebben. En dan weet je óók meteen dat die prothese is geregistreerd als medisch hulpmiddel.
- Deze laatste is eigenlijk een herhaling van het eerste punt. Ga niet op een reisje naar het buitenland waar het goedkoper is. Dat gaat ook vaak mis (niet altijd). Hier is het duurder, maar zijn de faciliteiten én afhandeling o.h.a. wel beter.

Dus wat is het meest veilig? Geen operatie. Maar dat is niet altijd een optie of gewenst. Van de twee soorten zijn de saline implantaten het meest veilig. De buitenkant is o.h.a. gelijk, maar als ze gaan lekken is saline niet zo heel erg in het lichaam. Cosmetisch wel heel vervelend.

Maar nogmaals, meest belangrijk, laat je goed informeren door een arts. Neem daar de tijd voor en leg je vragen en twijfels voor. Een goede arts zal hier ook tijd voor nemen.