Operatie blinde darm hoelang duurt het voordat buik weer normaal is

Me buik hebben ze dik gemaakt in de operatie wanneer gaat dat weg? En wanneer mag ik douche?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (4)

In het algemeen kunt u zich na enkele dagen weer normaal wassen en douchen. Dan zal de dikke buik ook verdwenen zijn.

Na vier tot vijf dagen kan je meestal worden ontslagen, vaak is dan de normale voeding weer mogelijk.

Na ongeveer zeven dagen kunnen de hechtingen worden verwijderd.

Het herstel duurt meestal een paar weken. Daarna kunnen de normale werkzaamheden en het werk worden hervat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben de artsen je dat dan niet verteld?
Anders zou je eventueel kunnen informeren bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'kijkoperatie' is altijd minder belastend dan een gewone operatie. De schade is minder en je herstelt sneller. Die schade lijkt misschien groter omdat je drie pleisters op je buik hebt maar heus, doordat alles behalve die ontstoken appendix op zijn plaats is gebleven heeft je lichaam minder te verduren gehad.

Meestal kun je meteen na thuiskomst gewoon douchen. Vaak zijn er zelfoplossende hechtingen gebruikt waardoor poliklinische nazorg niet eerder dan 2 à 4 weken na de operatie nodig is. Dat opgeblazen gevoel zou na een enkele week wel verdwenen moeten zijn. Het gaat om onschuldige kooldioxide, zoals je ook met koolzuurhoudende frisdranken binnenkrijgt. Het wordt meteen na de operatie wel afgevoerd maar je buik is natuurlijk wel opgerekt. Dat herstelt zichzelf wel weer.

Toegevoegd na 6 minuten:
De precieze informatie over de soort hechtingen en wanneer je weer mag douchen etc. moet natuurlijk door de behandelende instantie worden gegeven. Bel ze gewoon op maar als je gedurende het paasweekend niet het idee hebt dat er sprake is van complicaties hoef je je geen zorgen te maken en dinsdag contact opnemen. En anders vinden de mensen van de huisartsenpost het geen enkel probleem om zich over jouw vragen te buigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel belangrijker is: ga niet te vlug weer gaan werken , fietsen, affijn alle INSPANNENDE bezigheden vermijden,
tot volledige genezing.
spreek uit eigen ervaring.
deze operatie word vlug onderschat.
beterschap