Het zou kunnen infecteren.
3 jaar geleden
Per ongeluk een moedervlek openkrabben kan geen kwaad. Er is geen onderzoek of ander bewijs dat aantoont dat de kans op huidkanker toeneemt bij het openkrabben van een moedervlek. Het baart mensen vaak zorgen, omdat er door het openkrabben bloed en een wondje ontstaat. Hierdoor lijkt het alsof je moedervlek van vorm of grootte is veranderd. En als dat gebeurt zonder dat je hem hebt opengekrabd, kan dat wel wijzen op een melanoom. Ook voor dermatologen is zo’n moedervlek inclusief korstje soms lastiger te beoordelen. Maar in principe is er niks aan de hand en geneest de moedervlek vanzelf weer. Mocht je het toch niet vertrouwen, dan kun je altijd naar de huisarts.

Als je een moedervlek openhaalt of er bijvoorbeeld tijdens het scheren per ongeluk langs komt, is er dus niet meteen reden tot paniek. Maar heb je je moedervlek opengekrabd omdat deze erg jeukt? Dan moet je wel even goed opletten. Zeker als deze daarbij van kleur verandert, groeit, er een rode rand omheen komt of deze spontaan begint te bloeden (dus op een later moment dan het openhalen of openkrabben), kan dit duiden op een onrustige moedervlek. In dat geval is het wel aan te raden om dit te laten controleren bij de huisarts.
SimonV