Is er iets te doen tegen oorsuizingen?

ik ben 70 jaar en al 10 jaar last van suizen of piepen in beide oren
zou een hoorapperaat dat kunnen verhelpen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
21.6K

Antwoorden (2)

Tot op heden bestaat er geen behandeling die voor de grote groep tinnituspatiënten effectief is. Soms kan tinnitus spontaan overgaan. De behandelopties hebben een medische, audiologische of psychologische basis. Tinnitus is dus meestal niet te genezen. Tinnitus is geen ziekte, maar een fantoomgeluid dat ontstaat in de hersenen doordat haarcellen in het oor beschadigd zijn. Wereldwijd is men met wetenschappelijk onderzoek bezig om een remedie te vinden (zie b.v.: www.tinnitusresearch.org) . De klachten die uit tinnitus voortkomen, zijn echter wèl vaak te beïnvloeden. Spanning en vermoeidheid bijvoorbeeld, kunnen de klachten doen verergeren. Ook het steeds meer op de tinnitusgeluiden gefixeerd raken, geeft verergering. Men komt dan vaak in een vicieuze cirkel terecht. Daar kan men mee leren leven. In de loop van de tijd zal de tinnitus door gewenning makkelijker te verdragen zijn.
Zelf heb ik ook al jaren last van tinnitus. Permanent hoge tonen en heel zelden bromgeluiden. Wat goed kan afleiden is wat muziek op de achtergrond laten spelen. Maar meest baat heb ik bij meditatie.
Toegevoegd op 17 december 2020 09:00: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In hoeverre er iets te doen is aan de oorsuizingen bij jou, hangt van de oorzaak af.
Als er haarcellen beschadigd zijn, kunnen ze verkeerde signalen naar de hersenen sturen, waardoor vervelende geluiden ontstaan. Deze haarcellen kun je niet herstellen. Er zijn wel manieren om hier (beter) mee om te gaan.
De haarcellen hoeven niet beschadigd te zijn: de oorzaak kan ook stress zijn. Verminderen van de stress en de tinnitus negeren kan dan helpen. Als ik zelf last van oorsuizen krijg, weet ik dat ik erg gespannen ben. Door meer te ontspannen verdwijnt het geluid dan, meestal de volgende dag.
Een andere oorzaak is gehoorverlies door ouderdom: de hersenen proberen dan geluid te creëren wanneer de verwachte input van geluid achterwege blijft. Het gevolg is dat de hersenen proberen de situatie te corrigeren door zelf geluid voort te brengen, zoals suizen, zoemen, fluiten of piepen in het oor.
Als tinnitus wordt veroorzaakt door dit gehoorverlies kunnen de klachten verlicht worden door het gehoor te verbeteren. In dat geval kan een hoortoestel helpen.
SimonV