Normaal gezien niet meer,daar het dan al te koud en vochtig is voor de rups:De rups van de eikenprocessievlinder kan slecht tegen koude en ook neerslag heeft een negatieve invloed op de levenswijze van de dieren. Bij te lage temperaturen en bij neerslag blijven de rupsen in het nest en kunnen dus niet eten. Als dergelijke omstandigheden lange tijd aanhouden gaat een groot deel van het nest verloren.
fremar
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
-
Weliswaar geen rupsen meer in november, maar de brandharen zijn nog aanwezig in de nesten. Met bijvoorbeeld bladruimen kan men in aanraking komen met de brandharen als een nest uit de boom is gevallen.
Ja, dat kan zeker. Hoewel er geen rupsen meer zijn nu, zijn er nog wel oude nesten met spinsel, uitwerpselen, huidjes van het vervellen en dus ook brandharen. De meeste nesten vallen vroeg of laat uit de boom. Er zijn ook nesten die al onder de grond gemaakt worden, vooral in erg warme periodes als de rupsen ondergronds verkoeling zoeken die ze in de boom niet vinden.

Bij aanraking van die nesten kunnen de brandharen vrijkomen. Met bladruimen in de herfst is dat niet ondenkbaar. Ga je harken en met je handen de bladeren in een kruiwagen of kliko gooien, doe dan uit voorzorg handschoenen aan als je bij eikenbomen werkt waar mogelijk oude nesten in hebben gezeten. Bladblazen is geen goed idee, omdat je dan mogelijk de brandharen uit het nest blaast en door de lucht verspreid. Jij (of iemand anders) kan ze dan inademen en daar last van krijgen. Een bladzuiger is dan handiger.