wat te doen bij zware vermoeidheid en veel hoesten?

Sinds dinsdag voel ik me niet zo lekker, en het is alleen maar erger geworden. Ik moet veel hoesten en sinds donderdag ben ik ook mijn stem kwijt. Het hoesten is vooral 's nachts erg. Daardoor heb ik met geluk 3 uur slaap per nacht terwijl ik het meestal inplan dat ik tijd heb voor 10 uur. Tijdens het sporten krijg ik het ook erg benauwd.

Ik heb strepsils, thee met honing, heel veel drop, en andere huismiddelen geprobeerd maar niks helpt. Maandag wil ik naar de dokter maar is er iets wat ik kan doen om tot die tijd toch een beetje nachtrust bij elkaar te sprokkelen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb trouwens last van vastzittend slijm ook. Overdag moet ik al hoesten maar zodra ik op bed lig krijg ik een vreselijke kriebelhoest.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben toch bang dat dit het lot van de verkouden mens is. Je zou de huisarts om codeïne kunnen vragen waardoor je een beetje kan slapen maar verder is het een kwestie van een hoestdrankje en uitzieken. Misschien het sporten even laten voor wat het is.
Ivana
9 jaar geleden
Bij vastzittend slijm geen codeïne gebruiken. Als je dan minder gaat hoesten raak je het slijm niet meer kwijt.
Als er slijm uit je longen komt heb je het 's nachts benauwder dan wanneer je overeind staat. Je longen komen dan in de verdrukking.
Het zou kunnen zijn dat je een beginnende longontsteking hebt. Dat kan alleen de huisarts horen. Daar wordt je ook doodmoe van. Neem rust en houd vol tot maandag of ga naar de weekend dienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je nog geen week hoest en het slijm wat je ophoest is niet bloederig of gekleurd is en je hebt het niet benauwd zal de huisarts hier niet veel aan doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor dat je gaat slapen je voetzolen insmeren met vicks vaporub. Dan sokken aan en gaan slapen. Het klinkt gek maar dat onder drukt de hoest prikkel. En slaap je beter.
Dit niet overdag doen! Want dan wordt de benauwdheid erger.

Het beste antwoord

Inderdaad maandag meteen naar de dokter gaan. Intussen kun je stomen, heet water in een kom of schaal, handdoek over je hoofd en de kom, boven de stoom, en 10-15 minuten de stoom inademen, en dit een paar keer per dag herhalen. Je kunt er een heeeel klein beetje vicks vaporub in doen, de menthol heeft soms een goed effect op de luchtwegen, en kan de benauwdheid minder maken.

Met het stomen kun je het slijm makkelijker ophoesten, intussen ook veel drinken want ook dat heeft invloed op het ophoesten van het slijm, maar de drop kun je wel achterwege laten, dat heeft geen invloed op benauwdheid en hoesten.

Het allerbeste!!
PS - beter geen melk produkten drinken want die maken het slijm problem alleen maar erger. Thee, water, sinasappelsap, appelsap, enz.