wat moed je doen als je tegen de 41 graden koorts heb?

Toegevoegd na 6 minuten:
het gaat om een jongen van 14

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
48.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord is ook goed voor een jongen van 14
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je schrijft op je profiel dat je 12 bent en hier 14?

Het beste antwoord

Als je volwassen bent een paracetamol nemen en houdt de koorts aan, als de wiedeweer naar je huisarts. Als je kind bent, dan voel je je net zo ziek, maar dan kan je het makkelijker aan, neem je ook paracetamol, ga je goed veel drinken en voel je je morgen misschien al weer wat beter! Beterschap!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zag dat je 12 jaar bent,.... Laat je lekker vertroetelen door je moeder, lekker onder de deken en slapen, je moeder heeft wel in de gaten wanneer je naar de dokter moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te veel paracetamol nemen . Voorzichtig met de dosering . Te veel paracetamol kan leverschade aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je paracetamol 3 maanden achter elkaar neemt en dan ook nog de maximale hoeveelheid. Deze jongen is 12- 14 jaar, en ik neem aan dat er een vader of moeder is om hem te verzorgen en die geven hun kind heus geen 3 maanden paracetamol maximale dosering en dan niet naar de dokter gaan als de koorts na 3-4 dagen niet minder is geworden, denk je wel? :-S

Andere antwoorden (8)

Een lauw bad/douche nemen, dan zakt de koorts een beetje...iets tegen de koorts innemen, gaat het om een kind of volwassene...anders dokter bellen om advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel water drinken en de koorts zijn werk laten doen. Als het te lang duurt even kontakt opnemen met een arts.
Niet te snel medicijnen nemen want koorts is een natuurlijk afweer middel van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet niet hoger oplopen maar een gezond lichaam kan wel 41 graden hebben, rectaal gemeten. Normaal reguleert je lichaam het zelf wel om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen door te zweten en als er weer warmte nodig is (tegen de micro-organismen) door te gaan rillen. Hou je temperatuur even in de gaten. Wordt het nog hoger dan moet je de koorts wat afremmen met paracetamol en eventueel de HAP bellen voor advies. En werk veel vocht naar binnen want dat verlies je bij koorts in een razend tempo.

Toegevoegd na 25 minuten:
De signalen die Friezin noemt zijn inderdaad heel belangrijk om in de gaten te houden: sufheid, stijve nek, slecht drinken, benauwdheid, braken, diarree maar ook heel erg simpel, als je een doodziek iemand voor je ziet is het goed om professionele hulp in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind 41 graden wel heel hoog, blijf in ieder geval goed drinken en neem zonodig een paracetamol.

Waarschuw in ieder geval direct een arts als de koorts langer dan drie dagen boven de 39,5 graad is of hoger dan 41 graden komt en als de patient een erg zieke indruk maakt (sufheid, slecht drinken, stijve nek, benauwdheid, braken of diarree).

Bij twijfel ALTIJD even met de huisartsenpost bellen!

Toegevoegd na 1 uur:
Bekijk het totaalplaatje: als iemand met 39 graden koorts een doodzieke indruk maakt moet je direct een arts bellen en iemand die 41 graden koorts heeft maar nog helder is, zich niet heel ziek voelt en goed drinkt is geen noodgeval. Blijf zo iemand wel in de gaten houden (regelmatig even tempen). En nogmaals: bij twijfel altijd even overleggen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo snel mogelijk laten afkoelen.
Dus een koud/nat washandje op het hoofd.
En kleding uit trekken zodat hij afkoelt.

Bij hoge koorts kunnen ze gaan ijlen dus wartaal uitspreken.
En 41 is wel erg hoog, let op dat hij geen koortsstuipen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koorts vind ik erg hoog en zou toch echt onmiddellijk de huisartsenpost bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
41.7 is absoluut het maximum. Als de koorts tot daar komt onmiddelijk naar het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo snel mogelijk de dokter raadplegen.