Ik heb een bult onder rechteroksel die er al een tijdje zit, wat kan het zijn ?

De bult is beweeglijk als je er op duwt en doet een beetje pijn als je er op duwt. Ik denk dat het misschien van deodorant of scheren van oksel met scheercreme kan zijn, maar ben niet zeker
volgens mijn dokter is het niets, dus heb ik zo gelaten, maar denk nu toch dat het iets anders kan zijn

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
35.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een foto?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is hij al wel eens geknapt?
Is het rood?
Heb je het op meerdere plekken gehad enz ?
Ivana
11 jaar geleden
Verstopt talgkliertje? Kan ook gaan ontsteken, al is het verder onschuldig. Je kan het laten weghalen, zo gebeurd.

Het beste antwoord

Misschien heb je last van opgezette klieren onder je oksel? in 99 procent van de gevallen wijst het op een uitstekend functionerend lichaam.
Mensen zijn vaak bang voor opgezette klieren, al helemaal op zo’n gekke plek als onder de oksel. Dit is echter nergens voor nodig. Er is namelijk een aantal plekken op je lichaam waar klieren sterk geconcentreerd zijn. Deze plekken zijn onder meer je borstbeen, hals, buik en ook onder je oksel. Voel je onder je oksel dus plotseling dat één van de klieren wat groter is geworden, dan is het eerste wat je alvast weet dat het normaal is dat zich hier klieren bevinden. Misschien is het je nooit eerder opgevallen, maar het is wel zo!
Die klieren, ofwel lymfeklieren, die je op je lichaam hebt, hebben een belangrijke lichaamsfunctie. Ze zorgen namelijk voor de heling van je lichaam. Als je bijvoorbeeld een infectie hebt gekregen, waardoor je bacteriën naar binnen hebt gekregen, dan zorgen de klieren ervoor dat deze infectie verdwijnt. Ditzelfde gebeurt met afvalstoffen die je lichaam niet meer nodig heeft of met bijvoorbeeld verteerd vet. Omdat je lichaam hier af wil, zorgen de lymfeklieren ervoor dat de stoffen via je bloed je lichaam zullen verlaten.
Een lymfeklier bestaat uit een lymfe. Dit is het hart van de klier, dat zorgt voor de doorstroom van je afvalstoffen. In je lymfeklier bevinden zich veel witte bloedlichaampjes. De functie van de witte bloedlichamen is het zuiveren van je lichaam, dus als je een infectie hebt gehad (zonder dat je het soms merkt), kunnen de witte bloedlichaampjes de bacteriën wegwerken. Hiervoor zetten de lichaampjes uit. Ze vermenigvuldigen zichzelf, zodat ze sterker zijn tegen de bacteriën. Daardoor wordt je klier opgezet. Dit proces speelt zich waarschijnlijk op het moment ook af onder je oksel.
In slechts één procent van de gevallen is er sprake van een kwaadaardige opgezette klier. Het is goed om je hierover ook goed te informeren, zodat je weet wanneer een opgezette klier onder je oksel wel en niet een uiting is van het uitstekend functioneren van je lichaam. Wordt de opgezette klier in je oksel namelijk telkens groter en ben je er na een paar weken nog steeds niet van af? Dan moet je zeker terug naar de huisarts. Geen paniek, dit komt zelden voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tweede advies vragen bij een andere dokter. Als een dokter zegt dat het niets is zonder te zeggen wat het dan wel is vind ik toch eigenaardig. Wat als het dikker wordt. Moet jij dan ook de conclusie trekken dat het niets is.
Tweede opinie zoeken, want een zwelling is altijd een signaal van het lichaam dat er iets mis is, hoe onschuldig ook
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zou heel goed een steenpuist kunnen zijn. Een steenpuist is een redelijke grote, rode puist waar na verloop van tijd pus uit komt. Dit soort puisten ontstaan vaak op warme, vochtige plekken zoals de oksel of tussen de billen. Het doet ook erg pijn als je erop drukt. Echter zou ik toch even langs de huisarts gaan, die ziet meteen wat er aan de hand is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees net dat je al bij de dokter bent geweest. Ik raad je in geval aan het even in de gaten te houden en wat research te doen naar steenpuisten. Als het inderdaad een steenpuist is, is dit goed te behandelen met wat trekzalf of teatree-olie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bult kan vanalles zijn en is zeker niet niets. De huisarts heeft je dus kwats verkocht en is geen goede arts. Het kan een vetophoping zijn, een onderhuidse ontsteking, een steenpuist, zelfs een kankergezwel al dan niet goed- of kwaadaardig en nog wel 1000 andere dingen bij wijzen van spreken. Zorg dus dat je een uitspraak van een huisarts krijgt over wat het is.