Wat is de invloed van straling op het menselijk lichaam?

Er is over straling. Van mobiele telefoons, routers, televisie, enz. Kan een menselijk lichaam hier tegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het lichaam kan hier een tijdje tegen (tijd is afhankelijk van je gesteldheid en de mate van blootstelling). Dit weet ik doordat ik iets van 10 jr zo draadloos was als maar zijn kon en ik er nu, sinds een jaar, niet meer tegen kan! Dit is heel vervelend, ik kan bijna nergens meer komen of ik krijg bijvoorbeeld koppijn of wordt duizelig (afhankelijk van de soort straling) want tegenwoordig is er overal straling.
"Gewone" analoge straling (radio, tv, etc.) kan schijnbaar geen kwaad maar het digitaal gepulste signaal vormt een stressfactor voor het lichaam. En net als met andere stressfactoren; het lichaam kan zich hier een tijd tegen verdedigen maar op gegeven moment...
Wat kan er in het lichaam gebeuren?
- De rode bloedlichaampjes (erytrocyten) vormen "geldrolletjes"waardoor het bruikbaar oppervlak ernstig afneemt (dus de zuurstof en kooldioxide uitwisseling neemt af) en de doorbloeding van de kleinere capillairen raakt gehinderd door dat de "proppen" er niet doorheen kunnen.
- De Bloed Hersenbarrière raakt lek waardoor er (voor de hersenen) schadelijke stoffen uit de bloedbaan in het hersenvocht en daarmee in de hersenen kan komen, waardoor er hersencellen zullen sterven (vroege dementie).
- De Epifyse raakt gestoord waardoor er minder melatonine wordt aangemaakt en je slaap problemen kan krijgen. En jonge kinderen steeds vroeger in de pubertijd komen.
En zo zijn er nog een aantal aangetoonde effecten, het gaat te ver deze allemaal op te sommen. Nog wel de moeite waard: - men verwacht dat de toegenomen agressiviteit, vooral in het verkeer (een mobieltje in de auto, een kooi van Faraday, moet heel hard stralen om de mast te bereiken, ook als je niet belt, om de 5 minuten) ook door de straling komt net als de schrikbarend toegenomen aantal kinderen met ADHD.
Honderden artsen, professoren, wereldwijd weten hiervan en proberen te protesteren maar de telecom-industrie is heel heel machtig en heel heel rijk!
Google op prof. dr. Lucas Reijnders TU Delft voor een Nederlands verhaal of Dr. Hugo Schooneveld (Ned. Neuroloog) als oprichter van de stichting EHS voor mede slachtoffers. Ook op de website van Stopumts.nl is heel veel info te vinden.

Dus je hoeft niet direct in paniek te raken, maar als je dingen bedraad kan doen dan is dit voor je gezondheid op de lange duur zeker aan te raden. En kies je volgende mobieltje op kieskeurig.nl daar kun je de max. stralings waarde (SAR) opgeven. Deze zou je zo laag mogelijk moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is nooit aangetoond dat dit soort straling schadelijk is voor het lichaam dus het antwoord op je vraag zou dan zijn nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is bij de lage dosis die wij ontvangen weinig risico, althans volgens onderzoek. Maar onderzoek toont ook niet aan of het totaal niks met mensen doet. De praktijk zal het mogelijk over een generatie uitwijzen. Echt bang hoef je niet te zijn maar bedraad is meestal zuiverder, beter afgeschermd tegen inbraak, sneller en mogelijk ook gezonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
straling van draadloze verbindingen kunnen zeker wel gezondheidsklachten veroorzaken als je er gevoelig voor bent.
Ikzelf ben ook hier gevoelig voor,ik heb in een omgeving met veel apparatuur veel last van hoofdpijn en ga ik ergens heen waar weinig tot geen magnetron of tv ,draadloze router e.d aanwezig is dan voel ik me veel beter.
er is veel over op internet te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Als ik zulke verhalen lees, word ik altijd wat voorzichtig. Hoe weet je bijvoorbeeld dat het aan de apparatuur ligt, en niet aan jouw angst voor de apparatuur? Om een voorbeeld te geven van wat ik bedoel: Een Amerikaan klaagde eens zijn buurman aan. Buurman had namelijk een draadloos netwerk, een draadloze telefoon, en nog wat spullen die "straling" produceerden. De aanklager werd daar ziek van: hoofdpijn, concentratieproblemen, slapeloosheid, zelfs lichte spierpijn. De klachten verdwenen wanneer de aanklager ergens anders was, of wanneer de buurman op vakantie was en tijdens zijn afwezigheid alle apparatuur uitzette. De aangeklaagde buurman haalde een truc uit. Hij was gewoon thuis, maar schakelde - onder toezicht van een notaris - de elektriciteit in zijn huis compleet uit. Geen enkel apparaat werkte meer. Dit hield hij een week vol. Tijdens de rechtszaak betoogde de aanklager dat hij die afgelopen week weer flink ziek was. Gevolg: de rechter oordeelde dat de klachten psychosomatisch moesten zijn, en sprak de buurman vrij. Dit is slechts één voorbeeld. Er zijn meer gevallen bekend van mensen die ziek werden wanneer er iemand in de buurt was die met een mobieltje aan het telefoneren was - ook wanneer dat mobieltje UIT stond, en die persoon slechts deed alsof hij telefoneerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb echt geen angst voor al die apparaten hoor,vlak naast mijn huis staat zo,n verdeelstation van de nuon,en die geeft ook veel straling af,ik heb het laten meten door een expert in stralingsrisico's ,die verdeelkast zit net voldoende op afstand voor de risico's. En ook binnen is gemeten.
Alles is volgens de richtlijnen van Nederland binnen de grenzen van veiligheid maar wil niet zeggen dat als je er gevoelig voor bent geen last van hebt.
In Duitsland hanteert men andere waarden dan hier en woonde ik in Duitsland dan zou die verdeelkast veel te dichtbij staan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oké, maar - hoe *weet* je dan dat je gevoelig bent voor die "straling" (even tussen aanhalingstekens - zie verderop voor uitleg), en niet voor jouw *idee* dat dit invloed zou hebben? (Uitleg: in de natuurkunde noemen we de emissies van mobieltjes 'straling', terwijl we de emissies van een verdeelkast 'velden' noemen. Maar dat doet hier niet ter zake, denk ik.)
er is wel gezegd dat de straling van een mobiele tel. kankerverwekkend is, lijkt me ook logisch omdat dat heel dicht tegen het hersengedeelte aanligt, er word beweerd dat er tumoren van kunnen ontstaan, van de rest weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag reageer ik op de vraag: "Wat is de invloed van straling op het menselijk lichaam?" Ik ben bovengemiddeld gevoelig voor straling. Ik woon in Catalonië, Spanje en ik reis regelmatig door het land en tevens door de rest van Europa.
Als ik in de buurt van zendmasten kom (in Spanje "repetidores" genoemd), dan wordt ik steevast ziek. Hoe dichter ik in de buurt er van kom, hoe erger mijn klachten worden.
Ik heb nooit hoofdpijn, maar nader ik één of meerdere zendmasten, dan voel ik een brede band om mijn (voor-)hoofd verschijnen en dan krijg ik nekpijn. Blijf ik lang genoeg in de buurt van de mast(en), dan begin ik ook nog eens een vreemd gevoel in mijn buik te krijgen, dat zich even later uit in misselijk worden. Ik ben ooit 's ochtends vroeg in een dorp in een dal in de bergen geweest. Ik voelde mij daar kiplekker, totdat het dorp zich begon te vullen met toeristen, die vrijwel allemaal een mobieltje bij zich hadden. Ik begon me steeds beroerder te voelen. Aan alle mensen, die van mening zijn dat straling geen invloed op een menselijk lichaam uitoefent, zou ik toch graag willen vragen om even stil staan bij alle fysieke ongemakken die ik er van ondervind. Om MIJN problemen enigszins te verlichten, heb ik allerlei maatregelen genomen. Zo draag ik, als ik de deur uit ga, altijd wel iets extra's: Dat kan variëren van een Shungiet armband tot en met een speciaal t-shirt waar zilverdraad door geweven is. Geloof me, het is niet leuk om zo te moeten leven maar, helaas, heb ik in dit opzicht echt weinig keuze.