Wat kan ik doen aan een onstoken oog?

Ik heb sinds gisteren last van mijn rechteroog. En vanaf vanmiddag begin ook met linkeroog. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb ook geen idee hoe ik hieraan kom..

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie onderstaande foto's voor hoe het er nu uitziet.

Toegevoegd na 30 minuten:
Er komt ook steeds een slijmerig goedje uit mijn ooghoek

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Een ontstoken oog is eigenlijk altijd onschuldig. Vaak is het na een dag of vier ook weer over. Wanneer je ontstoken oog veel langer duurt wordt aangeraden om naar de dokter te gaan omdat er dan wat anders aan de hand kan zijn. Dit kan je doen wanneer je ontstoken ogen hebt.

•Houd je ogen goed schoon. Maak je oogleden s'ochtends en s'avonds schoon met een wattestaafje. Maak een wattestaafje nat en ga er mee langs je oogleden. Dit moet altijd van de buitenkant naar de binnenkant gebeuren.
•Wanneer je lenzen draagt, wordt aangeraden om deze even niet te dragen. Het oog geneest sneller zonder lenzen, plus dat lenzen je ontstoken oog extra kunnen irriteren.
•Heb je erg veel last van je onstoken oog, dan kan je een nat gemaakt washandje op je ogen leggen. Dit vermindert de klachten. Maak het washandje nat met warm water.

Wat je niet moet doen: Ga niet met je handen in je ogen wrijven. Je kan je ontstoken oog hier extra mee irriteren plus er kan vuil in komen. Maar je kan ook de infectie aan je ene oog op je andere oog overbrengen. Als je eerst in je ontstoken oog zit te wrijven en daarna in je goede oog, dan kan deze ook ontstoken raken.

Conclusie
Een ontstoken oog is erg vervelend. Je ogen zijn toch gevoelig. Meestal is een ontstoken oog na vier dagen weer over. Wanneer je je oog goed schoonhoudt en er niet in zit te wrijven zal je merken dat de klachten van je ontstoken oog al snel minder worden. In principe is een ontstoken oog onschuldig, maar als je ontstoken oog niet over gaat is het slim om er mee naar de dokter te gaan. Hij zal bijvoorbeeld oog druppels voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me net voor met dezelfde link.

Andere antwoorden (6)

Je kan het beste naar de apotheek ontsmettende oogzalf gaan halen bvb Terramycine.
Beterschap!

Toegevoegd na 1 minuut:
De zalf er vooral indoen voor je gaat slapen. Dan kan het de hele nacht goed werken. Prikt wel een paar seconden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch eerst even naar de huisarts gaan.
Jij moet nu naar een oogarts toe ! bellen vooruit NU en niks zelf aan of indoen van zalf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt helemaal niet zomaar naar een oogarts toe. Als het nodig is, kun je naar een huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik dit zou hebben kon ik direct bij de oogarts komen is hij/zij niet thuis ging ik naar spoeddienst.
groetjes vanuit Belgie ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ren niet zo vlug naar de oogarts met zoiets. Met ontsmettende oogzalf is het op 2 dagen beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit zelf dokter spelen heeft de ervaring me geleerd.
Had ooit ook een rood pijnlijk oog, had ik er Terramycine in gedaan was ik blind! Ik dacht dat het een kou was op mn oog en Terramicine is idd zuivere oogzalf daar niet van maar nogmaals, nooit zelf iets in je oog doen ZONDER doktersadvies.
Je hoeft er niet zoveel aan te doen. In principe gaat het weer vanzelf over. Met watten of zo voorzichtig de oogleden schoonvegen, en geen lenzen in. Als het te lang duurt (paar dagen) naar de huisarts.
In de link uitvoerige informatie.

Toegevoegd na 32 seconden:
Het ziet er overigens uit alsof het heel vervelend is. Sterkte, en niet aanzitten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met bovenstaande, je moet naar een arts toe maar... mocht ik dit bij een dier van mij hebben, dan kamille thee zetten en dit deppen op het oog.

Het verzacht en geneest daarna, maar dan heb ik het wel over dieren en niet over het oog van een mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een veel voorkomend verschijnsel (oogontsteking)
als mensen elkaars (oog) make up gebruiken.

Eyeshadow, eyeliner, oogpotlood etc.
Sommigen gebruiken er speeksel bij tijdens het opbrengen.

Ik kan me voorstellen dat als er iemand van de gebruikers een ,,koortslip,, heeft, de ander dat op z,n oogleden krijgt.

Dus gewoon eerst naar uw huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste tip die ik zelf ooit heb gekregen toen het zalfje van de apotheek niet meer werkte:

Stomen met kamille.
Bak met kokend water vullen, gedroogde kamille (te koop bij etos ed) erin strooien, handdoek over je hoofd om de stoom niet te laten ontsnappen en er boven blijven hangen tot de stoom afneemt.
Ogen goed open houden.
Je zal zien dat er nog meer prut uit je oog zal komen, maar dat is juist goed. De kamille verzacht en reinigd.

Zelf heb ik ooit een zomer lang ontstoken ogen gehad, het zalfje van de apotheek werkte niet meer. Na een paar keer stomen was het over.

Ook heel goed bij verkoudheid.

Succes en beterschap!