Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik minder diep/lang slaap?

Ik hoor vaak klachten van mensen die om het minste of geringste wakker worden en slecht slapen. Nou val ik zelf altijd meteen als een blok in slaap, wat op zich wel fijn is, alleen zou ik willen dat ik wat minder diep sliep. Ik slaap elke nacht zo'n 10 uur door, en het duurt heel lang voordat ik weer uit mn 'coma' ontwaakt ben. En zelfs na die 10 uur ben ik nog doodmoe. Het is toch niet normaal voor iemand van mijn leeftijd (ben 18) om zo lang te slapen? Wat kan ik ertegen doen? Ik heb mijn bloed al laten controleren en slik al vitaminen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

10 uur is op zich geen slaapduur om je zorgen over te maken. De slaapduur varieert bij volwassenen tussen de 6 en 12 uur. De 8 uur slaap is een gemiddelde maar geen maat waar iedereen zich aan hoeft te houden. 18 jaar is trouwens een vrij jonge leeftijd. Wellicht dat je slaapduur de komende tijd gaat afnemen. Fysiologisch (natuurlijk) gezien, neemt naarmate je leeftijd vordert, de slaapduur af. Dit merk je zeker als je de 65 gepasseerd bent, je zal dan korter en minder diep slapen. Aan gezonde slaap is de slaapduur geen belang wel of je uitgerust wakker wordt en dat is bij jou ook niet het geval. Heb je al je slaappatroon onder de loep genomen? Slaap je op vaste tijden? Hoe is je bed, ligt deze wel lekker, of wordt je juist met pijn wakker? Drink je koffie, thee of alcohol voor het slapen gaan? Gebruik je kalmeringspillen? Deze middelen bevorderen een gezonde slaap niet echt. Ben je bekend als slaapwandelaar of heb je juist nachtmerries? Je ziet er zijn vele mogelijkheden die hier niet zo 1,2,3 opgelost kunnen worden. Adviezen voor slaaphygiëne kun je bij de bron vinden. Kom je daar nog niet mee uit, zal ik eens je huisarts bezoeken.

Bronnen:
http://www.slotervaartziekenhuis.nl/slaapk...

Er zijn tegenwoordig afdelingen in veel ziekenhuizen waar slaapstoornissen/ slaapregistratie worden gedaan. Misschien kun je uitzoeken waar bij jou in de buurt dat kan. Een slaapregistratie zou zinvol kunnen zijn in jouw geval omdat er dan onderzoek naar wordt gedaan.

Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon. De één kan af met 4 uur slaap per nacht, de ander heeft er 10 nodig. Het is ongezond niet naar je lichaam te luisteren, wanneer die zegt dat je slaap nodig hebt. Om je na het slapen minder moe te voelen is het belangrijk frisse lucht te ademen, zonlicht te ervaren, te bewegen en goed te eten. Neem dus een ontbijt met vers fruit, en ga naar buiten, hardlopen of fietsen. Het belangrijkste: Geniet ervan! Als je je nogsteeds moe voelt zijn er medicijnen die je helpen "wakker" te blijven. Daarvoor kun je het beste een arts raadplegen. Ga in ieder geval niet ongezond veel koffie of energiedranken drinken. Dat is desastreus voor je lichaam.

Elke dag een half uurtje (of langer) sporten en gezond eten ... dan ben je fitter en heb je minder slaap nodig.