Ik heb een wankel gevoel bij snelle bewegingen van het hoofd. Wat kan dit zijn?

Ik kamp al 3 jaar met een wankel gevoel bij snelle bewegingen van het hoofd. En koprol maken is drama, dit kan me hoofd slecht verwerken. Ga ik s avonds in bed liggen en doe ik mijn ogen dicht. Dan tol alles, alles draait om me heen. Dit duurt ongeveer 30’seconden en dan stopt het. Het stopt ook wanneer ik mijn ogen open doe. Ik heb het gevoel dat mijn lijf de hele dag mijn positie moet corrigeren oid.
Ook heb ik sinds die tijd hoofdpijn aan de linkerzijde. Dag in dag uit. Wie weet wat dit kan zijn?
Heb al vele testen gehad, denk aan bloedonderzoek, MRI nek en hoofd, chiropractor, ademhalingscoach, longarts..
ik heb een gezonde sportieve levenstyle.
Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Is er wel eens gekeken naar het syndroom van Meniere?
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Volgens mij is dat het niet. Ik heb geen oorsuizen of verminderd gehoor. Ook heb ik geen aanvallen. Het is meer de hele dag die vertraging in me hoofd bij snelle bewegingen, hoofdpijn aan 1 zijde en als ik dan s avonds plat lig met ogen dicht, dan gaat het tollen. Dit duurt dan even.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Het klinkt toch alsof er iets mis is met je evenwichtsorgaan. Ik weet niet: dat kan volgens mij zo'n restdiagnose zijn - als al het andere uitgesloten is? En verder: MOET je wel eens een koprol maken, of kun je dat ook laten, als je er duizelig van wordt? Maar heb je van de andere dingen veel last, of valt dat wel mee? Aan stoornissen van het evenwichtsorgaan is veder niet zo gek veel te doen, maar dan weet je tenminste wat je hebt...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oke bedankt voor je reactie! Het lijkt er ook op dat wanneer ik meer op m’n telefoon zit en computerwerk doe dat de klachten dan toenemen. Dan krijg ik namelijk ook van die zenuwprikkels door het hoofd en wil ik het scherm wel wegdraaien zeg maar
Vermoedelijk heb jij het Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid (BPPD).
Diagnose
Om een goede diagnose te kunnen stellen is onderzoek nodig. Met behulp van de laterale rol (waarbij de patiënt vanuit liggende positie snel omdraait) of de zogenaamde kiepproef (waarbij het hoofd en het bovenlichaam vanuit zittende houding plotseling achterover worden gekiept) kunnen we de duizeligheid bij BPPD opwekken. Meestal is er is een typische oogbeweging zichtbaar die tijdens het evenwichtsonderzoek (VNG) kan worden geregistreerd door middel van een speciale bril.

Oorzaak
De precieze oorzaak voor BPPD is nog onbekend. Men vermoedt dat oorsteentjes in het binnenoor losraken en door snelle positieverandering neerslaan op de zintuigcellen in het evenwichtsorgaan. Dit leidt tot kortdurende overprikkeling van de zintuigcellen en daarmee tot draaiduizeligheid.
BPPD kan optreden na een hoofdongeval, ooroperatie, bij een ontsteking of doorbloedingsstoornis van het binnenoor of na langdurige bedrust. In de meeste gevallen is er echter geen duidelijke oorzaak aantoonbaar.