Ik heb rugpijn als ik moet zitten, wat kan ik hieraan doen???

Beste mensen,

in september 2010 had ik een nekletsel opgelopen tijdens het voetballen. Ik werd niet geopereerd maar heb heel lang moeten revalideren. Gelukkig geen nekpijn meer maar ik kamp nu al een tijdje (ongeveer 9 maanden) met een lage rugpijn (die in het begin uitstraalde naar mijn linkerbeen, vooral kuit, maar nu straalt het gelukkig niet meer uit);

Hiervoor heb ik een MRI/NMR scan gehad van de lumbale wervelzuil en bij het besluit van het protocol stond het volgende:

Schheuermann sequelen dorso lumbale overgang.
Discopathie L5-S1 en in mindere mate L3-L4 en L5.
Bilaterale spondylolyse L5 met anterolisthesis graad-I.
Geen hernia. Vernauwing neurale formina L5-S1.

De orthopedisch chirurg verwees mij door naar een kinesist en stelde de volgende zaken voor:

- Tonificatie rug- en buikspieren met aanleren oefeningen
- Massage met relaxatie oefeningen
- Lokale behandeling
- Bekkenkantelingsoefeningen
- Hamstringsstretching

Deze oefeningen helpen wel enerzijds maar niet helemaal. Het is vooral lastig als ik moet zitten; tijdens de lessen op de school vind ik het heel vervelend bijvoorbeeld en kan ik moeilijk recht gaan staan en wat gaan rondlopen met mijn probleem :(

Ik kan me niet concentreren als ik pijn heb en vind het zo teleurstellend dat ik bijna moet huilen :(

Hoe komt het dat ik pijn heb in mijn rug als ik zit en veel minder als ik recht sta?

En hoe kan ik dit probleem het best verhelpen wanneer ik in zithouding ben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zitten is belastender voor je rug dan staan.

Je arts zou je kunnen verwijzen naar een ergotherapeut, of eventueel eerst een revalidatiearts. Vanuit revalidatiecentra en -afdelingen worden tegenwoordig goede pijnmanagementprogramma's geboden, waarbij verschillende behandelaars met jou kijken naar o.a. goede kracht- en coördinatieoefeningen, maar ook ontspanning, een goede zithouding, het afwisselen van activiteiten waardoor je een betere balans krijgt tussen inspanning en ontspanning, en veel meer.

Maar je kunt ook gewoon in de eerste lijn naar een ergotherapeut. Die kijkt naar je zithouding en kan uitzoeken wat er nodig is voor jou om beter te kunnen zitten. Dat kan van alles zijn, van een verandering in je zit- of werkhouding en af en toe opstaan tot en met het verbeteren van je houding door bijvoorbeeld een schuin blad op je tafel te leggen zodat je beter rechtop blijft zitten tijdens het werken, of een goede ondersteuning van een goed rugkussen of een compleet aangepaste stoel. Naast uitzoeken wat voor jou de juiste manier is om langer te kunnen zitten, kan een ergotherapeut je bovendien helpen om - als je eventueel hulpmiddelen nodig hebt of als de school bepaalde aanpassingen in de lessen moet toestaan - dit te regelen bij de juiste instanties en te regelen dat je de terugbetalingen krijgt waar je recht op hebt.

Nog een concrete tip van mij: als even rondlopen jou helpt om de lessen langer vol te houden met minder pijn, moet je dat echt gewoon doen. Ik heb dit ook lange tijd gedaan, en nog steeds is regelmatig van houding wisselen erg belangrijk voor mij. In het begin kijken mensen je even raar aan als je even achter je stoel gaat staan tijdens een vergadering of op visite, maar dan leg je even uit dat je pijn hebt en dat dit jou helpt, en na een tijdje vindt niemand het meer vreemd omdat iedereen in jouw omgeving weet dat dit bij jou hoort. Op school kun je dit vantevoren bespreken met de docenten zodat zij hier niet van opkijken, en zo ga je gewoon even een rondje door het lokaal lopen als jij hier behoefte aan hebt. Waarschijnlijk is het zo dat hoe langer jij blijft zitten hoe erger de pijn wordt en hoe langer het duurt voor het wegzakt, toch? Dan kun je echt veel beter elk half uur of elk kwartier even twee minuten gaan lopen dan afwachten tot de tranen je in de ogen staan van de pijn. Haal anders eens het boek "de Pijn de Baas" van Frits Winter bij de bibliotheek. Hier hebben al heel veel mensen met pijn erg veel baat bij gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is moelijk een algemeen antwoord op te geven,
omdat het zo'n persoonlijk probleem is.

Zoek eens uit of het iets uitmaakt op wat voor stoel je zit.
Probeer verschillende stoelen, ook thuis.
Is er een stoel, bijv. met rechte leuning, waar je minder last hebt?

Kijk eens of een speciaal kussen iets voor jou kan doen.
Of een speciale rugsteun die je op je stoel kan leggen.
Er zijn veel mogelijkheden.

In de link vind je een voorbeeld:

http://www.tempsl.nl/nl/gezondheid-schoonheid/gezondheid-comfort/sedi-confort-zitkussen/5106018.html

En hier is nog een voorbeeld. Die dingen zijn heus niet alleen voor in de auto.

http://www.tempsl.nl/nl/vrijetijd/auto/lendesteunhoes/4204012.html

Daarnaast vind ik dat jij met jouw medische achtergrond
wel een gesprek kan aangaan met jouw mentor op school, of de directeur, of wie het dan ook voor het zeggen heeft,
met de vraag of jij niet af en toe mag gaan staan tijdens de lessen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt erop dat een zenuw bekneld zit in je onderrug(hernia) en dat is idd pijnlijk en vervelend. Eigelijk jij mag helemaal niet zitten en zeker niet heel lang op school stoeltjes. Want zo belast je erg je onderrug waar die zenuw aangetast zit. Wat je naast de oefeningen moet doen is zoveel mogelijk op harde vloer(parket of zo) liggen en slapen met een dunne deken onder of bv in een slaapzak. En zo min mogelijk opstaan en zitten. Daardoor het werwelkolom blijft recht en niet belast zoals bij zittende houding, waardoor de aangetaste zenuw rust neemt(wat de bedoeling is en noodzakelijk) en zo kan bloed weer normaal gaan circuleren en dan heb je geen pijn meer. Aan het begin zal het vervelend voelen op harde vloer te slapen, maar je went er snel aan. Als jij dit tien dagen onafgebroken vol houdt, de pijn en oorzak is helemaal weg en je bent weer de oude en fit. Succes.