Waarom stinkt je poep de ene keer erger of viezer dan een andere keer?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Pieterke
3 jaar geleden
Hangt o.a. samen met wat je gegeten hebt.

Antwoorden (2)

Ligt er voor een groot deel aan, wat je gegeten hebt. Zwavelrijk voedsel (zoals eieren en blad-kool) geeft ontlasting met meer sulfiet (stank).
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@jc54
sulfiet stinkt niet. Lees het antwoord met iets meer achtergrondkennis van de organische chemie en microbiologie.
De zwavelrijke voedingsstoffen die we eten worden in de darmen verteerd door bacteriën. Het zijn voornamelijk de aminozuren methionine en cysteine die in de eiwitten voorkomen. Het zijn juist die bacteriën die er verschillende verbindingen van maken. De ergst stinkende stoffen zijn zwavelwaterstof en mercaptanen, die ontstaan door anaerobe gisting in het darmstelsel. De meest afschuwelijke stank heb je van Thioacetone.
Omdat de voedingstoffen steeds andere bacteriën met zich meebrengen zullen ook de verteerde producten anders zijn en daarmee anders ruiken.
Bedenk, dat de anaerobe vergisting van biogas microbiologisch en biochemisch het zelfde verloopt als de vergisting in ons darmstelsel.
In veel artikeltjes wordt steeds gewezen op het stinken van zwavel, maar ZWAVEL STINKT NIET. Het gaat dus altijd steeds om een van de vele honderden zwavelverbindingen, die ongelooflijk kunnen stinken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Het lijkt me allemaal waar, maar zijn zwavelverbindingen de enige of belangrijkste bron van geur en geurverschillen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus1969
In onze stofwisseling en voeding gaat het voornamelijk om de zwavelverbindingen. Er zijn nog erger stinkende verbindingen die lijken op de zwavelverbindingen, maar die in plaats van zwavel SELENIUM in het molecule hebben. Deze komen in de voeding echter nauwelijks of niet voor. Buiten de levensmiddelen en microbiologie om zijn er natuurlijk nog honderden stinkende verbindingen die horen tot b.v. de aromaten, de esters, de carbonzuren en de alcoholen, maar dan zit je alweer in de organische chemie.