Is het normaal om op 16-jarige leeftijd intense hoofdpijn te krijgen vlak voordat ik klaarkom?

Wanneer ik aan het masturberen ben is er eigenlijk niks aan de hand. maar zodra ik het punt van orgasme bereik krijg ik ineens van het ene op het andere moment enorme koppijn. deze pijn wordt na een minuut of 10 -15 minder maar het blijft nog zeker voor anderhalf uur. moet ik hier op zestien jarige leeftijd bezorgd om zijn of is het normaal om dit te krijgen? Zou ik weer normaal mijn gang kunnen gaan als ik alle seksuele handelingen op stop zet voor een maand of twee? of zit ik hier voor de rest van mijn leven aan vast?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Hoofdpijn tijdens of na seks, ook genoemd coïtale cefalalgie, is een nog vrij onbekend fenomeen.
Er zijn verschillende theorieën over de oorzaak van deze vorm van hoofdpijn, echter is er (nog) geen concrete oorzaak bekend. Een theorie is dat het kan komen door inspanning tijdens de seksuele activiteit en opbouw naar een orgasme, waardoor de bloeddruk toeneemt. Daarnaast zou het kunnen komen doordat we tijdens de seks, maar ook tijdens een orgasme, onze spieren aanspannen – ook dit kan hoofdpijn veroorzaken. Denk hierbij aan een vorm van spanningshoofdpijn. Een andere theorie is dat het vaak gepaard gaat met het hebben van een aanleg voor hoofdpijn, zoals bij migraine patiënten. Ook zouden conditie en lichaamsgewicht een rol kunnen spelen.
Mocht je er langere tijd last van hebben dan kan een pijnstiller worden voorgeschreven om in te nemen vóór de seksuele activiteit.
Zoals aan het begin al genoemd, is er weinig onderzoek gedaan naar hoofdpijn tijdens of na een seksuele activiteit. Hierdoor is het nog onduidelijk wat de oorzaak en de oplossing kunnen zijn voor deze stoornis. Belangrijk is wel om eerst uit te sluiten dat het geen andere vorm van hoofdpijn is of dat het komt door iets anders. Mocht jouw seksleven er uiteindelijk onder lijden – neem dan contact op met je huisarts of een seksuoloog om te kijken hoe je het beste hiermee om kunt gaan.
fremar