Is langdurig dagelijks gebruik van 15 mg bitterzout schadelijk ( op dokters advies)?

Op dokters advies 7 jaar lang dagelijks bitterzout gebruik wegens darmproblemen en spierpijn.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
3 jaar geleden
je dokter schreef dit voor, die kan je ook wel vertellen wat er eventueel schadelijk aan is
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Brigitta, dagelijks bitterzout al zeven jaar?? Dat lijkt op eindeloos laxeren. Hebt u al eens een onderzoek aangevraagd bij een Maag-, Darm- & Leverspecialist?
Tegen spierpijn wordt bitterzout aan het badwater toegevoegd, niet om in te nemen.
LeonardN
3 jaar geleden
In mijn ogen is het ietwat bijzonder dat ik zowel 15 gram als 15 milligram als optie tegenkom. https://www.rijnstate.nl/media/1127623/endeldarmoperatie.pdf
Om 11.00 uur drinkt u een glas water met daarin 15 milligram
magnesiumsulfaat (bitterzout) opgelost. Rond 12.00 uur drinkt u de Colofort.
Colofort is een laxerende drank die uw darmen schoon en leeg spoelt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnesiumsulfaat
Bij dergelijk medisch gebruik wordt een grotere hoeveelheid, meestal 15 of 20 gram, ineens ingenomen verdund met water, limonadesiroop of appelsap. Over het algemeen worden de laatste twee mogelijkheden aangeraden aangezien het mineraal een bijzonder bittere smaak heeft. Een oplossing van magnesiumsulfaat wordt ook wel bitterwater genoemd. https://www.lekkerinmnvel.nl/bitterzout#:~:text=Bij%20toepassing%20is%2010%20gram,eetlepel%20is%20ongeveer%2010%20gram.
Dosering bitterzout:
Bij toepassing is 10 gram bitterzout nodig per glas water. ....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Grotere hoeveelheden magnesiumsulfaat worden eenmalig toegepast als darmreiniging noodzakelijk is. Bijvoorbeeld bij darm- of maagonderzoek zoals een coloscopie of endoscopie.
LeonardN
3 jaar geleden
De informatie (15mg) in de link van rijnstate lijkt een fout te zijn.
Hier zeggen ze net als de rest van de wereld iets tussen de 10 en 30 gram.
https://www.rijnstate.nl/media/1039719/darmspoeling.pdf
Om 14.00 uur drinkt u een glas water met daarin 15 gram magnesiumsulfaat
(bitterzout) opgelost. 15mg (milligram), lijkt me dus een bijzonder lage dosering die je gok ik ook wel binnenkrijgt door wat de voedingsindustrie toevoegt, althans als je voorverpakt/ingeblikt voedsel consumeert, of bier.
Ik vind hier een maximum https://dailymed.nlm.nih.gov/dailymed/fda/fdaDrugXsl.cfm?setid=8d0b341f-81b4-49a0-a712-1e0c79f778fc&type=display waarin 10-30 gram dagelijks voor een volwassene wordt gesteld. Waarbij ik me wel afvraag of dat dan bedoeld wordt in een continuesituatie. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat die hoeveelheid die de vrager opgeeft door natuurlijke inname al voor kan komen.
Wiki: shorturl.at/doxY3
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik adviseer ook om naar een maag-darm-arts te gaan. Eerst goed uitzoeken wat er scheelt, daarna pas medicijnen of huismiddeltjes.

Antwoorden (1)

Een dosering van 15 mg magnesiumsulfaat is erg laag en werkt zeker niet voor een betere darmwerking. Het gebruik van bitterzout gaat ook helemaal niet om het bitterzout zelf (magnesiumsulfaat), maar alleen om de magnesium. Zo wordt heel vaak magnesium-citraat of magnesiumoxide gebruikt tegen spierpijn. Magnesium heeft een gunstige werking op het zenuwstelsel (verlicht vermoeide spieren en spierpijn en onrustige benen) en alleen hoge doseringen magnesiumsulfaat (dus niet citraat) stimuleren de stoelgang.
De dosering van 15 mg kan op de lange duur dus echt geen kwaad, maar of het een positief effect heeft moet je zelf ervaren.
Juist magnesiumsupplementen worden veel aanbevolen en verkocht omdat het weinig kwaad kan (en lekker verdient bij de fabrikant).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@elder161,+ kan ook waar zijn.
Maar bij een inname van zeven jaar terwijl de symptomen niet verdwijnen, is dat een vrij nutteloze bezigheid. Zoals de Ollanders zeggen. Kans dat je van kakkepis naar pissebed gaat.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@JoanDArc
Heb je gelijk in. Daar speelt ook de hele supplementenindustrie op in. Men slikt van alles omdat het (volgens de reclame) goed zou zijn en men let niet meer op het effect als er gewoon mee gestopt wordt. De meeste mensen raken de draad kwijt als het gaat om oorzaak en gevolg zowel bij de middeltjes als bij de kwaal.
De uitdrukking van kakkepis en pissebed kende ik nog niet (terwijl ik toch twee jaar in België heb gewerkten en altijd het prachtige taalgebruik heb bewonderd).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kan kloppen, De juiste uitdrukking in België is: van kakkebed naar pissebed. Van de regen in de drup.