Hoe zorg ik dat mijn witte tong weg gaat?

Hallo iedereen :) ik heb al jaren last van een witte tong.. Ik poets perfect mijn tanden en heb een speciale tong borstel (orabrush) en alles wat je maar kan bedenken heb ik geprobeerd. Ik heb een paar bultjes op mijn tong en heel veel textuur dus ik dacht altijd dat dat de reden was maar ik kan daar niks over vinden online. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn ik kan er echt niet meer tegen en wil het niet normaal graag weg hebben. Als ik het niet goed uit heb gelegd, stel maar vragen!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
ben je al bij de huisarts geweest?

Antwoorden (2)

Het probleem is juist het poetsen. Door teveel je tong te poetsen, haal je ook de goede bacterien weg die voor een gezonde mondhuishouding moeten zorgen en daardoor ontstaat schimmel. Schimmel is de witte laag die je nu op je tong ziet. Dus gewoon stoppen met je tong poetsen en de witte laag zal vanzelf verdwijnen.
3 jaar geleden
Abcde
3 jaar geleden
Mijn tandarts en mondhygieniste adviseren juist de tong 2 maal daags te poetsen of te schrapen. Mijn tong is niet wit ondanks dat ik dat dan ook al jaren doe. Heb je een bron die jouw antwoord bevestigt?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Paulus
Het gaat niet om schimmel. Tussen de papillen nestelen zich de plaque-bacteriën. Deze bestrijd je o.a. met antiseptische mondspoelmiddelen zoals chloorhexidine en eventueel waterstofperoxide. Zie link bij het antwoord.
Hieronder een aantal tips die daarbij kunnen helpen:
•Zorg voor een goede mondhygiëne. Poets twee keer per dag de tanden en gebruik één keer per dag een rager, stoker, flossdraad, of monddouche om tussen de tanden en kiezen te reinigen.
•Maak gebruik van een tongschraper. Dit is een schraper die speciaal ontwikkeld is om de plaque bacteriën van de tong af te halen. Haal de schraper 3 tot 5 keer van achter naar voren. Wanneer je dit vaker doet, kan de tong geïrriteerd raken.
•Gebruik eventueel aanvullend een mondspoelmiddel om een slechte adem te bestrijden. Probeer niet alleen te spoelen, maar ook te gorgelen met het mondspoelmiddel. Hierdoor komt het mondspoelmiddel ook bij de tongrug (achterste gedeelte van de tong) waar de meeste bacteriën zich nestelen. Een goed mondspoelmiddel bevat o.a. chloorhexidine, te koop bij de drogist.