Hoe kom in van dat plas gevoel af?

Ik heb een mand terug perongeluk in mijn bed geplast door stress sindsdien heb ik elke avond een plas gevoel dat niet weg gaat ik ga dus 5x per avond naar de wc, ik probeer het plasgevoel te negeren omdat ik helemaal niet hoef te plassen. Ik ben bang dat dit ontstaan is uit angst alleen weet ik niet hoe ik ervan af kom, iemand tips??

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als het niet een medische oorzaak heeft, kan je dit proberen.
Na 20.00uur minder drinken. Dat scheelt al aan vocht in je blaas. Dan weet je ook dat het gewoon niet kan, daardoor kan je de angst voor 'oh stress plassen' straks ... vergeten of wellicht laten slijten waardoor je ontspant.
Er zijn veel mensen die niet meerdere keren per nacht naar de wc willen. Zij drinken dus weinig tot niets na 20.00 uur en dat werkt dus.
Probeer maar @Anoniem13344883
Amadea
4 jaar geleden
Dat helpt niet als het psychisch is. Heb ik zelf ook lange tijd gehad, nadat ik als kind tijdens de avondvierdaagse ontzettend nodig moest en nergens even ongezien kon gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi, dat gaat waarschijnlijk niet werken want het is alleen maar het gevoel ervan ik hoef helemaal niet te plassen. Wel bedankt voor je aandacht!
Romaysa
4 jaar geleden
Sterkte. Accepteren helpt vaak beter dan erom 'stressen'. Vraag jezelf af wat er kan gebeuren? In het ergste geval plas je nog een keer in bed... dat is te overzien. Misschien kan je je matras extra beschermen. Daarnaast aan je stress werken. Ik zou contact opnemen met mijn huisarts en vragen om verwijzing naar bv de praktijkbe geleider. Dat is vaak gratis. Succes

Antwoorden (1)

Probeer om te beginnen de angst te accepteren, dat geeft minder stress.
Door te ontspannen door middel van bekkenbodemoefeningen ’s avonds verminder je ook de drang om te plassen.
Daarnaast zou je de ‘schade’ van het bedplassen kunnen beperken door maatregelen te nemen zodat het minder erg is als je toch nog eens door de stress in bed plast. Bijvoorbeeld door het dragen van een incontinentiebroekje. Daardoor ga je met minder angst naar bed, en als je na een paar maanden ontdekt dat je niet meer in je bed plast, kan de stress hieromheen ook verdwijnen.

Als het probleem je heel erg gaat beheersen, zou je een ggz-praktijkondersteuner van de huisarts om hulp kunnen vragen (kost geen eigen risico).
Sterkte!
SimonV