Is het normaal dat ik niet kan eten en drinken en praten na dat ik mijn amandelen heb weggehaald?

Ik ben 3 dagen geleden geopereerd door mn amandelen. Ik heb nog steeds heel veel pijn ik kan bijna niks eten en niks drinken omdat ik niks kan inslikken. Ik kan hierbij ook niet meer praten omdat ik voel dat mijn amandelen heel hard zijn opgezwollen. Ik probeer dan water te drinken maar komt weer uit mijn neus. Ik heb hier heel veel last van want ik moet wel iets drinken toch? Is dit allemaal normaal ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik zou toch even iemand contact op laten nemen met de huisartsenpost en vragen wat je moet doen of als dat niet mogelijk is even daar naar toe gaan of naar het ziekenhuis gaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://flevoziekenhuis.nl/folders/nazorg-verwijderen-van-keelamandelen
 Na de operatie heeft u keelpijn 7 - 10 dagen. Pijn neemt af, maar neemt soms 4e of 5e dag weer toe. Is normaal.
 Veel patiënten hebben de eerste dagen na de ingreep oorpijnklachten, ook normaal.
 In de keel is, op de plaats waar de amandelen zaten, een wit beslag zichtbaar. Is normaal, duidt niet op ontsteking. Eten
 Na het verwijderen van keelamandelen is koude, zachte voeding de eerste dagen aan te
bevelen.
 Het is belangrijk om (ondanks de aangepaste consistentie) wel voldoende
voedingsstoffen, energie en met name eiwitten, binnen te krijgen voor een goede
genezing en snel herstel.
 Probeer daarom om verdeeld over de dag kleine beetjes te eten; zorg voor minimaal 6
eetmomenten per dag.
 Koude en zachte voedingsmiddelen met extra energie en eiwit zijn bv toetjes ijsjes zelf gemaakte milkshakes/smoothies Meestal na 10-14 dagen weer werk en sporten.
De eerste dagen niet te warm douchen.
Amadea
4 jaar geleden
Het is wel normaal dat zo'n ingreep voor een volwassene veel grotere gevolgen heeft dan voor een kind. (Ik mag toch hopen dat je ze door een arts hebt laten weghalen, en het niet zélf deed zoals je schrijft...). Mijn kinderherinnering is dat slikken een paar dagen pijn deed en waterijsjes hielpen.

Antwoorden (1)

De eerste week na de operatie is de keel zeer gevoelig en vooral het slikken is pijnlijk. Daarvoor heb je ook pijnstillers meekregen, als het goed is. Als je dus eet en drinkt, kan dit pijnlijk zijn.

Maar door een zwelling niet meer kunnen praten en geen water meer kunnen drinken, is niet normaal. Ik zou hiervoor met enige spoed naar de huisarts of het ziekenhuis gaan.

Wanneer je helder ROOD bloed uit de keel of langs de neus verliest, dien je onmiddellijk terug naar het ziekenhuis te gaan.

Sterkte!
SimonV