Is kinkhoest voor volwassenen gevaarlijk ? met betrekking tot stikken in je eigen hoest ?

Ik lijd er momenteel onder en heb soms echt het idee dat ik geen lucht meer krijg en raak dan echt in paniek !! maar is het gevaarlijk ???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het is vooral het _gevoel_ dat je zult stikken. De kans dat dat daadwerkelijk gebeurt, is heel erg klein.
"In de jaren 1996 tot en met 1999 overleden in Nederland in totaal acht kinderen aan kinkhoest, gemiddeld twee per jaar." ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinkhoest )
Stikken in het slijm is vooral een risico bij baby's tot negen maanden, omdat die nog niet sterk genoeg kunnen hoesten om het slijm weg te werken.
In principe duurt het 'slijmgedeelte' één tot zes weken, waarna het hoesten langzaam minder hevig en frequent wordt.
Houd in gedachten dat je niet zult stikken, je krijgt echt weer lucht, al voelt het niet zo als je zo benauwd bent :-(
Nadeel: er is weinig aan te doen behalve het uitzitten, het wordt vanzelf minder erg. Er zijn geen middelen die helpen tegen de hoest of het slijm.
Voordeel: "Het doormaken van kinkhoest geeft een vrij goede maar geen volledige immuniteit tegen volgende besmettingen, gedurende zo'n 7 tot 20 jaar." (Zelfde bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kinkhoest kan dodelijk zijn voor zowel.kinderen als volwassene
Ben je hier mee bij de huisarts geweest?
Je kunt hier oa astma aan over houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik al geweest , bloed is onderzocht en heb inderdaad de kinkhoest !
Heb puffers gekregen !
wat kan het veroorzaken dan wat het volgens u dodelijk maakt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt stikken in je eigen slijm. Maar als u bij ha geweest bent zult u waarschijnlijk ook een antibiotica gekregen hebben. En zullen de klachten langzaam aan verdwijnen. Indien u niet direct heeft gehandelt kunt u dus last krijgen van blijvende benauwdheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf op 8 jarige leeftijd kinkhoest gehad. De huisarts vermoede gewoon een flinke verkoudheid. Na 3a 4 weken werden de klachten erger ipv minder nog een bezoek aan ha wees uit kinkhoes. Ook puffer gehad en gele grote pillen vermoed dat dit antibiotica was. Helaas dus tot op.de dag van vandaag nog steeds kortademig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah inderdaad vervelend zeg! Ik lees veel op het internet over de kinkhoest maar dat het vooral gevaarlijk is bij baby's en zuigelingen !
wij volwassen moeten er door heen! Heb antibiotica gekregen voordat ze dachten dat het kinkhoest was , ze dacht namelijk dat het bronchitis was.
Nou jah goed enige waar ik nu echt last van heb is een hoestbui en dan heb ik soms gewoon geen adem meer over en dan kots ik (sorry niet smakelijk) en dan gaat het wel weer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt het hoesten is erg naar vooral omdat het dus vaak doorgaat totdat je moet overgeven. Vandaar dat je zou kunnen stikken in je slijm of overgeefsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gevoel dat je geen adem kan happen is zo eng! maar verders hoest ik niet continu en het komt in aanvallen , heb het nu ongeveer denk ik een maand en serieus het irriteert me wel !! heb je enige tips om het te verlichten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vrouw (50) heeft het vorig jaar gehad en het duurde wel even voordat de huisarts in de gaten kreeg dat het daadwerkelijk om kinkhoest ging. Het kan zo maar 6 maanden duren (natuurlijk wordt het wel minder met de maanden) en af en toe was ik ook bang dat ze zou stikken. Hoe moeilijk het ook is en hoe cliche het ook klinkt, maar probeer bij iedere blafbui zo rustig mogelijk te blijven.
Succes ermee en een snelle beterschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het nu ook, ik hoor het aan het bepaalde hoest. Het klinkt ongeveer het zelfde.... Ik heb ook vaak dat ik moet hoesten tot dat ik overgeef en blijf hoesten totdat het bijna voelt dat ik mijn longen er uit ga kotsen/hoesten... Gelukkig heb ik het overleefd. Ik ben een astma patient, die het u al 5 keer gehad heeft, terwijl men het officieel maar 1 keer kan hebben is mij verteld.
Zorg er wel voor dat je niet zo veel in contact bent met kinderen, het is zeeeeeeer besmettelijk! Mijn tips zijn, naar de DA gaan, anti hoest pilletjes halen, die helpen goed als het echt te erg word. Anders niet! En paracetamol. Aspirine en Ibuprofen kan op dit moment gevaarlijk uit pakken, vanwege astma. Of echt heel lage dosering ibu, voor kinderen bijv.
Af en toe een slokje ijskoud water verzacht de pijn ook in de keel. En hou je rustig!
Het gaat vanzelf wel weer over. En antwoord op betrekking tot je vraag. Ja het kan gevaarlijk zijn, als je maar de tijd neemt om goed uit te rusten zodat het kan genezen dan is het goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aah wat erg melody en almighty ! Ik heb het wel door dat rustig aan blijven wel het meeste helpt en tot nu toe toe zijn er elk jaar 1 à 2 zuigelingen aan dood gegaan dus het zal idd her beste zijn om uit hun buurt te blijven ! Maar melody in wat voor manier kan het gevaarlijk zijn , en in hoe kan je rustig blijven door dat verstikkend gevoel " krijg soms bijna geen adem meer lijkt het wel !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinkhoest is vooral gevaarlijk voor ukkies tot 9 maanden oud. Het voelt heel naar en angstaanjagend, maar het _is_ minder gevaarlijk dan het voelt.
En Melodytje91: kinderen worden ingeënt. "De vaccinatie wordt in Nederland als volgt gegeven:
dosis 1,2,3 aan baby's resp. van 2, 3 en 4 maanden
dosis 4 aan baby's van ongeveer 11 maanden
dosis 5 aan kinderen van 4 tot 6 jaar"