Kan een snee erg zijn?

Ik heb mij thuis gesneden aan een gebroken glazen pot.nu zit er een snee in mijn vinger,en die doet heel veel pijn!Mijn vinger klopt de hele tijd is rood en mijn nagel is wit geworden.en het is ook beetje opgezwollen is dat erg?wat betekent dit???

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ps: mijn vinger staat ook scheef
Ritsuka
4 jaar geleden
Dit is een ontsteking, ga naar de huisarts voor het zich verder verspreid.

Antwoorden (1)

Kan een snee erg zijn ? Ja, dat kán. Via de snee kunnen bacteriën en ander vuiligheid van het glas of van elders in de wond terecht komen. Dit kan ontstekingen en andere nare gevolgen hebben.

Maar.....

Ons lichaam is gewapend tegen deze binnendringers het stuurt bloed naar het gewonde lichaamsdeel, met in dat bloed anti-lichamen die eventuele binnendringers opruimen.
Dat bloed maakt, in dit geval je vinger dik en ook kun je je hart er in voelen kloppen. Maar dat is goed. Dat betekent dat je lichaam aan het werk is om de wond te genezen en de infectie te bestrijden.

Meestal is zo'n sneetje dus niet zo'n probleem. Was het eventueel uit met schoon water en plak een pleister of doe een verbandje om, om de wond te beschermen. Haal eventueel ook een tetanusprik bij de dokter.

Als de wond lang glazig rood blijft, er pus uit komt, of gaat stinken, ga dan zeker naar de dokter. Dan heeft je lichaam hulp nodig bij de bestrijding.