Ben 74, kan menstruatie op oudere leeftijd terug komen?

Sinds kort weer bloed verlies om de ± 4 weken.
Heb 10 jaar geleden een ernstige herseninfarct gehad met veelgevolgen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
31.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Ik zou even bij de huisarts langs gaan.
Ritsuka
4 jaar geleden
Ga naar de huisarts
Erna55
4 jaar geleden
Ga naar de huisarts.

Antwoorden (2)

Ja, het is mogelijk. Dit komt bij een klein percentage van de vrouwen voor.
Maar de kans is groot, dat dit bloedverlies een niet onschuldige oorzaak heeft. Daarom is het zeer verstandig om hiermee naar de huisarts te gaan. Hij/zij kan bepalen of het onschuldig is, of dat er meer aan de hand is.
4 jaar geleden
Wat veroorzaakt bloedverlies na de overgang?
Bloedverlies na de overgang kan uit de vagina, baarmoedermond of baarmoeder komen. Er zijn veel verschillende oorzaken voor bloedverlies na de overgang. De meest voorkomende oorzaken worden hieronder uitgelegd.

Welke oorzaken hebben te maken met de vagina?

verminderd oestrogeen
De vaginawand is bekleed met slijmvlies. Dit slijmvlies wordt versterkt door het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Na de overgang daalt de oestrogeenspiegel. Dit kan ervoor zorgen dat de vaginawand dunner, droger en kwetsbaarder wordt. Hierdoor kun je last krijgen van onschuldig bloedverlies.

verzakking
De vaginawand kan geïrriteerd raken en stuk gaan door een verzakking die voorbij de ingang van de vagina komt. Ook kan een ring die tegen de verzakking is geplaatst de vaginawand beschadigen waardoor bloedverlies ontstaat. Dit komt door de continue druk die de ring zet tegen de vaginawand.

Welke oorzaken hebben te maken met de baarmoedermond?

poliep
De baarmoedermond is aan de buitenkant bekleed met stevig weefsel en aan de binnenkant met slijmvormend weefsel. Het slijmvormend weefsel van de baarmoedermond kan uitgroeien tot een rode uitstulping: een poliep. Omdat een poliep kan bloeden, kan dit de oorzaak zijn van bloedverlies. Een poliep in de baarmoedermond is bijna altijd goedaardig.

baarmoederhalskanker
Baarmoederhalskanker kan ontstaan uit het stevige en slijmvormende weefsel aan de binnenkant van de baarmoedermond. Bloedverlies na de overgang kan een eerste teken zijn van baarmoederhalskanker. Deze vorm van kanker komt echter weinig voor na de overgang. De kans dat baarmoederhalskanker de oorzaak is van het bloedverlies, is minder dan 1%.

Welke oorzaken hebben te maken met de baarmoeder?

dun slijmvlies
De baarmoeder is aan de binnenkant bekleed met slijmvlies. Voor de overgang beïnvloeden twee soorten hormonen het baarmoederslijmvlies. Het hormoon oestrogeen stimuleert het slijmvlies waardoor het dikker wordt. Het hormoon progesteron zorgt ervoor dat het slijmvlies uitrijpt en wordt afgestoten. Na de overgang stoppen de eierstokken met het maken van oestrogeen en progesteron. Dit zorgt ervoor dat het slijmvlies in de baarmoeder dun blijft en kwetsbaar wordt. Dit kan onschuldig bloedverlies veroorzaken.
fremar