Hoe kom ik van mijn heesheid, zogenaamde "rokerstem" af?

Ik rook totaal NIET en klink toch alsof ik 5 pakjes sigaretten heb weg gerookt op een dag. Behalve dat mijn stem regelmatig hees klinkt, ben ik deze zelfs af en toe helemaal kwijt of ik moet mijn stemgeluid er met alle kracht "uitpersen" en slaat mijn stem over Dit voelt heel vermoeiend en zwaar. Nu heb ik al langer hier last van (enkele jaren), maar is het de laatste maanden vele malen erger geworden. Nu slik ik thyrax tegen een traagwerkende schildklier en daar is heesheid o.a. een veelgehoorde klacht. Moet ik me nu toch ongerust gaan maken of niet, wie herkent dit?
Thyrax slik ik nu 6 jaar.

Antwoorden (1)

Het klinkt in ieder geval heel vermoeiend! Het klinkt (ook) alsof je misschien verkeerd adem haalt, en daarmee je stem te zwaar belast. Kijk eens of je bij een logopedist terecht kunt (ik weet niet of dat wordt vergoed voor een volwassene), want dan is er zeker iets aan te doen!
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Het advies van een logopedist is super. De conclusie dat er zeker wat aan te doen is, is voorbarig. Hiervoor zijn specialisten (zoals een logopedist) beschikbaar.