Waarom heeft men soms bewegingsdrang bij pijn?

Ik heb dat altijd bij bijv. buikpijn, blaaspijn etc. En ik hoor het ook regelmatig van andere mensen als ze dat hebben. Als ik het heb, kan ik ook écht niet stil blijven liggen. Maar wat is het doel van dat bewegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Dat is een automatisme van ons automatisch/natuurlijk herstelsysteem.

Enerzijds zorgt bewegen voor een betere doorbloeding en daardoor komt er ook vers herstellend bloed bij de pijnzone.

Anderzijds verleg je jouw focus bij het bewegen. Je gaat je aandacht verdelen over de pijn en de beweging. Hoe minder aandacht je kan geven aan de pijn des te sneller de intensiteit ervan verdwijnt.

Verder is het ook zo dat je onbewust de mondhoeken gaat optrekken van de pijn en hierdoor activeer je ok hersendelen en hormonen die van nature pijnstillend werken.

Uiteraard zal je bij hevige pijnen vaak weinig effect ondervinden van deze automatische herstelmechanismen omdat het bij hevige pijnen veel moeilijker is om je nog te bewegen of om focus elders te leggen.

Toch is het een aan te raden discipline om jouw brein te trainen om zo snel mogelijk op andere zaken dan de pijn gefocust te geraken. En weet je wat het voordeel is? Van zodra een bepaalde pijn opkomt kan je die behoorlijk snel de kop indrukken en op termijn trek je zelfs steeds minder pijnlijke zaken aan.

Trek dus wat vaker die mondhoeken op en focus je op de constructieve kanten van het leven want er is voor alles een natuurlijke oplossing ;-)

Liefs en fijne pijnloze dag nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik gooi er even een euc theorie tegenaan...

denk dat het mens eigen is (als ik hier druk doet het pijn, en dan vooral regelmatig drukken omdat het pijn doet, afvragen of het minder pijn doet, je afvragen waarom het pijn doet)

men kan ook zoeken naar een manier (mensen zitten nu eenmaal niet stil) die minder pijn doet. (misschien helpt dit, misschien dat, en zoekt dus net zover naar wat kan, tot men ontdekt wat niet kan omdat het weer pijnlijk wordt)

bewegen helpt vaak bij pijn (bv stramme spieren die pijn doen moet je blijven bewegen zonder te forceren om te voorkomen dat ze meer pijn gaan doen)

het idee dat 'iets niet kan' is lastig te verkroppen (als ik dit niet kan, dan moet ik dat maar doen en door te pijn heenbijten, of 'het doet wel zeer, maar ik MOET dit of dat gewoon doen, want.....)

wellicht is het ook wel iets wat nog veel verder teruggaat.
natuurlijke selectie. door pijn wordt het functioneren beperkt, en dit is zichbaar. men voelt zich niet 'vrij' in bewegen en kan niet vrij bewegen.

het is een storende factor die men op wil heffen door te doen wat pijn doet.

natuurlijke selectie is voor de 'zwakkere' of iets/iemand met een euvel een kleinere kans op overleven.
wellicht dat afgezien van pijn het zo vreselijk frustreren en storens kan zijn dat het lichaam wat je zo nodig heeft zorgt voor belemmeringen.

(bij oa katten zien we dit gedrag duidelijk terug. het is een prooidier, en zal ook met enorme pijn gedreven zijn om zo normaal mogelijk te functioneren en de pijn te maskeren en niet te laten zien)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bewegen leidt af. wat je kan doen als je toch wil slapen is op je rechterzij gaan liggen, erg warm, kussen tussen je knieën en heel zachtjes wiegen. op één of andere manier verzacht het bewegen ook de pijn.

bij een obstipathie is het goed om te bewegen, een bevalling gaat vlotter als je beweegt (meestal) en heen en weer loopt. bij je blaas en je nieren liggen ze zo, dat het gewoon lekkerder is om te bewegen, heen en weer lopen, je buik kan zich dan wat ontspannen. eigenlijk een soort natuurlijke pijnbestrijding.