Overgang
Veel vrouwen in de overgang hebben een periode lang last van een droge tong en mond. Door de schommelingen in de productie van het hormoon oestrogeen, dat onder andere zorgt voor een goede slijmvlieswerking, kan het zijn dat je speekselklieren een tijdje te weinig speeksel aanmaken.

Veroudering
Veroudering leidt tot allerlei veranderingen in verschillende delen van het lichaam, waaronder de speekselklieren. Er wordt minder speeksel geproduceerd als gevolg van aan leeftijdgerelateerde veranderingen in de speekselklier of verstoring van de zenuwdelen die de speekselsecretie stimuleren. Veel oudere mannen en vrouwen hebben daarom last van een droge mond en droge tong.

Roken
Roken schaadt je lichaam én droogt je uit, waardoor het ook de veroorzaker kan zijn van een droge tong. Misschien rook je al jaren en heb je er nooit last van gehad? Dan kan het zijn dat je speekselklieren nu toch wat minder speeksel aanmaken en je er opeens wel last van krijgt.
.
Psychogene oorzaken
Stress, angst en depressies kunnen ’s nachts ook een droge tong veroorzaken.
SimonV
4 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kan zijn dat u te weinig speeksel heeft waardoor u een droge tong heeft.
4 jaar geleden
Kan ook komen door een verwarming die aanstaat of airco die aanstaat in de slaapkamer. Het beste is toch slapen in een ruimte waarin geen verwarming of airco aan staat maar wel lekker een raam open.